לתרומות לחץ כאן

שאלות בעניני לשון הרע ותשובה לפני ראש השנה

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים,

יש לי מספר שאלות:

1. אני רווקה ספרדיה מצד האמא ואשכנזיה מצד האבא. האם אני יכולה להדליק נרות שבת עם ברכה?
2. האם מותר לשכנע נהג מונית שעובד דרך תחנת מוניות לעשות לי הנחה ולהוריד את המחיר?
3. כשאני עוברת ליד הסופר פארם/אפריל אני נוהגת להשתמש בבשמים שלהם. לפעמים כי אני שוקלת אולי לקנות ולפעמים סתם, בידיעה שממילא אין לי אפשרות לקנות. האם זה מותר או שזה גזל? אם זה אסור איך לפצות אותם על כך?
4. עבדתי כמתרגלת בבית ספר והיו מורים ששיחררו לרוב את התלמידים מוקדם, ופניתי לרכז כדי לברר האם אני יכולה להחשיב זאת כזמן עבודה. בעקבות השאלה שלי הרכז בירר את העניינים, וסביר להניח שזה פגע באותו מורה שמשחרר מוקדם. לי לא היה שום אינטרס לפגוע במורה, רק רציתי לדעת האם לרשום את הזמן שאני לא עובדת בגלל שהמורה משחרר מוקדם, אבל יצא שאמרתי על המורה לשון הרע ויתכן שגם פגעתי בו, אולי אפילו בפרנסתו כי בעקבות השאלה שלי התחילו לברר. גם אחרי שקיבלתי מהרכז תשובה לגבי חישוב השעות שלי , הוא המשיך לשאול אותי על ההתנהלות של המורים והמשכתי להגיד מה קורה בשטח, למרות שלי לא הייתה שום סיבה לכך ויצא שסתם הלשנתי עליהם אחרי שכבר קיבלתי תשובה מהרכז לגבי התשלום שלי. יכול להיות שהמורים/מורה בכלל לא יודע שזה בגללי, אבל בכל אופן איך אני צריכה לעשות תשובה על לשון הרע ופגיעה בו/בהם?
5. האם זה לשון הרע אם אמרתי שאני לא אוהבת/לא מתחברת (אולי בצורה שאפשר להסיק ממנה זלזול) לאיך שמרצה דתיה שראיתי באינטרנט מדברת? אין לי שום קשר איתה, איך עושים על זה תשובה?
6. אם שואלים אותי לגבי עצמי, ואני יודעת שחטאתי במשהו מסויים האם אני צריכה לענות אמת או לענות כך שלא אגיד לשון הרע על עצמי (ואז אני בעצם משקרת או משנה)?
7. לפעמים אוספים אותי ברכב, והרכב הוא מעבודה של אבא של מישהו והרכב הוא רכב עם דלקן מטעם העבודה, זה כרוך בנסיעה מחוץ לעיר. האם זה גזל? איך עושים על זה תשובה?

תודה רבה ושנה טובה.

תשובה:

שלום וברכה

  1. אם אמא מדליקה נרות ואת גרה בביתם אין להדליק נרות, את יוצאת בהדלקתה. אם את לא גרה בביתם רק מבקרת בשת את יכולה להדליק בברכה.
  2. בהחלט, הוא עצמאי לגמרי.
  3. אם אין לך כוונה לקנות בודאי אסור, ואם יש לך כוונה לקנות, צריך לשאול אם הם מרשים לנסות. אין דרך לפצות אותם כיון שהמחיר אינו יורד בגלל ההרחה הקלה הזו.
  4. אם זה נעשה ללא הגזמה אלא באופן מדוייק, לכאורה זה לשון הרע לתועלת, על האחראי לדעת שלא מלמדים כמו שצריך והתלמידים ניזוקים.
  5. לא מתחברת זה לא לשון הרע, זה ענין של טעם, אבל לומר שאינה מדברת יפה זה כבר לשון הרע.
  6. את יכולה לומר על עצמך.
  7. אני מניח הם לוקחים את זה בחשבון, זה חלק מתנאי העבודה שהדלק יהיה חופשי למי שהרכב בחזקתו. אני משוכנע שהוא לא התחייב לנסוע רק לצרכי עבודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל