שאלה:
קראתי במשנה תורה לרמבם כתוב שם שיש קידושי ביאה בפני עדים. איך יכול להיות?
תשובה:
שלום רב,
הכוונה היא שהוא אומר לפני לפני שנים שהוא הולך לקדש אותה בביאה והם ורואים אותם מתייחדים (כלומר, מסתגרים) בבית אחד לבד. אולם צריכים לדעת שבגלל חוסר הצניעות מופיע בגמרא שרק "מנגיד" (קילל) את מי שמקדש בביאה.
אז אם זה חוסר צניעות איך בכלל יש אפשרות כזו שהאפשרות הזו עוד קונה? איך על ידי איסור יש אפשרות לקדש?
זה לא אסור, ולכן זה מועיל, אבל מאחר שזה לא מכובד ואינו צנוע אמרו שלא לעשות כן.
לכבוד הרב
1 אבל זה רק אם הוא אמר לפני זה שזה לשם קידושין? היינו אם סתם הם מתייחדים ויש עדים לכך אבל לא פירש שזה לשם קידושין תהא מקודשת או לא?
תודה
אם הם אומרים שלא התכוונו לשם קידושין ודאי שזה לא לשם קידושין. אבל אם לא אמרו דבר גם בפשטות היא לא מקודשת כלל עד שלא יאמר לפני עדים. אם כי צריכים לשים לב לדברי הרמ"א באבה"ע סי' לג סעי' א': יש אומרים דפנוי הבא על הפנויה לפני עדים, חוששין שמא כוון לשם קידושין (מרדכי פ' האומר), דחזקה אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות. אבל אם כבר הוחזק לזנות, או שיש לו אשה אחרת, לא חיישינן (ת"ה סי' ר"ט). ויש מקילין בכל ענין".
השאר תגובה