בחירה חופשית

רבני בית ההוראה
כ' אלול ה'תשע"ז

שאלה:

לפני חטא אדם הראשון לא היה שכר ועונש? אז למה ה’ ברא את העולם?
2. למה ה’ נותן נסיון לאדם כשהוא יודע שהוא לא יעמוד בנסיון? כדי לתת לו עונש? שה’ יתן נסיון שהוא יודע שאותו יעמוד בו

תשובה:

שלום וברכה

תכלית העולם כולו היא הבחירה בין טוב לרע. גם לפני חטא אדם הראשון זו היתה התכלית, ורק משום כך הצטווה שלא לאכול מעץ הדעת, זו היתה הבחירה שלו והא נכשל בה. הבדל מעניין יש, וכפי שמבאר הרמב”ם במורה נבוכים והאריך בזה הרמח”ל במאמר החכמה ומקומות רבים אחרים, שלפני חטא אדם הראשון הבחירה היתה בין אמת לשקר, כלומר האדם עצמו היה נקי לגמרי מחטא וקדוש מאוד, ורק אחרי שחטא זה נעשה “טוב ורע”, רע זו כבר מציאות, ולא כמו השקר, ומאז נשמתו של האדם זקוקה ל”כיבוס”.

הקב”ה אינו נותן לאדם נסיון שאינו יכול לעמוד בו, זו טעות, אם ניתן לנו נסיון סימן שבידינו הדבר! אלא שבורא העולם נותן לנו בחירה! כמו כן צריך לדעת, שגם העונש הוא לטובתנו וסופו של כל היודי ששואף לטוב, לחיי העולם הבא.

בהצלחה לכולנו!

6 תגובות

  • מאת אבישג:

    אבל למה הוא לא נותן נסיון לאדם שהוא יודע שאותו אדם יעמוד בנסיון. יש לאדם בחירה אבל נניח שהוא בחר לא לעמוד בנסיון אז למה ה’ הביא לו אותו?
    למה ה’ לא מביא רק נסיון שהוא יודע שהאדם יבחר לעמוד בו?

  • מאת רבני בית ההוראה:

    הבחירה החופשית בסופו של דבר משרתת אותנו, בלי בחירה לא נהיה ראויים לכלום, ועם בחירה, גם אם יקרה שנבחר ברע, אבל פעמים רבות אחרות נבחר בטוב.

  • מאת אבישג:

    נכון. זה ממש לא סותר מה שכתבתי. יש בחירה אבל למה ה’ נותן נסיונות שאנחנו בוחרים לא לעמוד בהם? הרי הוא יודע במה אני אבחר לעמוד ובמה לא

  • מאת אבישג:

    אבל למה ה’ לא נתן לבנאדם רק נסיונות שהוא יבחר וכן יעמוד בהם? למה הוא נתן גם נסיונות שהוא יודע מראש שלא נעמוד בהם?

  • מאת רבני בית ההוראה:

    ראי הרבה תשובות באתר בענין ידיעה ובחירה.

  • מאת רבני בית ההוראה:

    כי אז זה לא בחירה חופשית… זה בדיחה בעלמא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים