שאלה:
שלום
עדים שחתמו על כתובה בלי לדעת את סכום הכתובה וסמכו על הרב מסדר הקידושין שאין שקר. האם שטר הכתובה פסול?
תשובה:
שלום רב,
לא הבנתי את הסיטואציה הרי מופיע בכתובה הסכום. ורק הסכום המופיע הוא המחייב אז כיצד הם לא יודעים וצריכים לסמוך על הרב מסדר הקידושין?
ואם כוונתך שהם לא הסתכלו כלל וסמכו על הרב, זה בסדר אבל ודאי לא לכתחילה. העדים החתומים על השטר – על הכתובה חייבים לדעת בדיוק מה נאמר בה שהרי הם מעידים על ההתחייבות הזו. הגמרא בכתובות כד מסתפקת האם העדים החתומים על השטר מעידים רק על מנה שבשטר או על כל מה שכתוב בשטר, ואם כתוב של שם המלווה או הלווה ככהן אז יש עדים שהוא אכן כהן. ראה כמה זהירות צריכים העדים בעת חתימתם – עדותם. בשו"ת הריב"ש סי' שפב העדים טעו בתאריךך וכתבו 30 שנה לפני הזמן האמיתי. והריב"ש פסל אותם לעדות משום שהם שיקרו ולא הועיל להם טענתם שלא שמו לב לכך. אולם יש לשים לב לכך שגם בעדי הגט מעולם הם לא משגיחים על השמות של המתגרשים אלא סומכים עם הרב שיעשה את המירב כדי לברר עובדות אלו. (ראה חלקת מחוקק סי' קכ סק"ח).