לתרומות לחץ כאן

עבודת בניה בחול המועד על ידי קבלן גוי

שאלה:

שלום רב
יש לי כרגע בית בשיפוצים, הקבלן הינו ערבי והוא שואל אם אני מרשה לו לעבוד בחוה"מ. מה הדין?
הוא בכל מקרה אמר לי שכדי לא להפריע לשכנים הוא ידאג שיהיו רק עבודות שקטות וכד', טיח, סיד, ולא קדיחות…
יש לציין שאמנם הוא בשבילו מעוניין כדי לסיים כמה שיותר מהר, אך וודאי שגם לי יש הנאה ותועלת שיסיים מהר ככל האפשר…

תשובה:

שלום וברכה

אף שהוא עושה זאת בשבילו, ואפילו לא היתה לך מכך שום תועלת, עדיין אסור משום מראית העין, כמבואר בשו"ע סי' תקמג סעי' ב ומשנה ברורה שם ס"ק ג.

בהצלחה רבה ושיפוץ נעים ומועיל!

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. חיפשתי בנתיים, ומצאתי בפסקי תשובות יחס לזה, האם התשובה של הרב חולקת, האם יש הבדל פרקטי במציאות?

    פסקי תשובות אורח חיים סימן תקמג
    ב. לבנות בנינים פרטיים וציבוריים, ע"י קבלן נכרי או קבלן יהודי

    סעי' ב', מ"ב סק"ג: ואם כל העיר דרכן לבנות בקבלנות – עיין לעיל סי' רמ"ד סעי' א' בביה"ל. (ד"ה או לקצור) ושם מאריך הרבה ומביא פלוגתא באחרונים שיש מחמירים שגם בזה יש לחשוש מפני הרואים שיאמרו שכירי יום הם ובפרט לאורחים שאינם מאנשי העיר ואינם יודעים מהמנהג ויחשדו בזה ומסיק בצ"ע למעשה. והנה בזמננו5 שברוב מקומות בעולם בונים הבנינים, בין פרטיים ובין ציבוריים, ע"י קבלנים, אין לחשוש שמא יאמרו שכיר יום של היהודי הוא, ולכן מותר לבנות בחול המועד אם אכן הקבלן הבונה הוא נכרי, ובפרט אם6 תלוי שלט הכתוב בו שם הקבלן הנכרי, ואף אם יש לקבלן פועלים שכירי יום אין בכך כלום כיון שהקבלן המעסיק אותם הוא נכרי.

  2. ההלכה שאתה מציין שם ידועה וכבר הובאה באתר לגבי קבוצת רכישה חרדית ששכרה קבלן גוי לבנות בנין, אבל כאן מדובר על שיפוץ בית פרטי וזה שונה לגמרי מקבלן שבונה בית, וודאי יש חשש מראית העין שנראה כשכירו שעושה על פי בקשתו. קבלן שבונה בנין נותן תאריכי יעד מאוד רחבים ואין לו עסק על כל שבוע ושבוע עם הרוכשים.

  3. הרב הזה שוגה, להלכה מכיון שידע שהדרך הינו לעשות בקבלנות ושם הקבלן מופיע על השלט, אין חשש למראית העין ומותר כמבואר שם במשנ”ב שמכוין לביה”ל בהלק שבת ע’ שם ודוק.

  4. לא לחינם המשנה ברורה רק עשה הפנייה, כיון ששם הביא בזה מחלוקת גדולה, וגם לדינא מתחבט בזה שם אם חוששים לאנשים מרחוק שלא יודעים מה המנהג כאן, ואגב בשיפוץ ביתי לא ברור לי גם שיש תמיד מנהג, ואיזה שלט יש בקבלן שיפוצים?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *