שאלה:
שלום
כמה פעמים אומרים לדוד ה' אורי וישעי בין ר"ח אלול להושענא רבה?
לפי החשבון שלי מדובר על כ"ט ימים באלול ועוד כ"א בתשרי. כלומר 50 פעם. פעמיים ביום. הגעתי ל- 100.
האם החשבון נכון? בכל מקרה האם יש משמעות למספר הכולל של הפעמים בין אם זה 100. בין אם יותר.
שמעתי שיש שאומרים כל יום בתפילה לדוד ה'. מי אומר ? ומתי?
תודה
תשובה:
שלום וברכה
לא ידוע לי על משמעות מיוחדת למספר הזה, הנושא הוא פעמיים ביום, ולמנהג הגר"א פעם אחת בלבד, בתפילת שחרית. יש מקהילות הספרדים שהיו נוהגים לומר לדוד ה' אורי בסיום התפילה כל השנה כדי לומר קדיש לאחריה, שהרי אחרי עלינו לשבח בערבית אין קדיש אצל ספרדים.
תודה.
בכל אופן, גם ללא משמעות, זה נכון שאומרים 50 ימים?
כן.
לפי הגר"א כלל לא אומרים לדוד ה' אורי וישעי (מעשה רב אות נ"ג)
בס"ד
חמישים ואחד ימים
וכמדומה בשם הגאון ז"ל, הושע נ"א יום נ"א לימי סליחה
איך 51? איזה יום פספסתי?
בס"ד
יש בזה מנהגים, ראה משנה ברורה סימן תקפ"א אות ב, שהביא המנהג מר"ח אלול ועד יוה"כ, וסיים שמנהגם עד שמיני עצרת (וכ"ה במטה אפרים, וזה כיום המנהג בחו"ל) הרי נ"א יום
אולם מנהג הספרדים לומר מר"ח אלול ועד הושענא רבא, הרי 50 יום כמו שכתבת
אגב, אפשר לבאר הרמז ששמעתי גם ע"פ מנהג הספרדים, שע"י עבודת אלו החמישים ימים זוכים להושע נ"א שיושיע ה' ביום הבא, ביום החמישים ואחת, כפי שידוע מהמקובלים לגבי תפילת מוסף של שמיני עצרת, ויום זה עצמו אינו טעון אמירה
אגב, במדרש שוחר טוב דורש: 'אורי' – בראש השנה, 'וישעי' – ביום הכיפורים- מכאן רמז למנהג הראשון במשנה ברורה עד יוה"כ (ורק הוסיפו להקדים מר"ח אלול)
'כי יצפנני בסוכה' – רמז לחג הסוכות. – הרי כמנהג הספרדים. והמנהג השני עד שמיני עצרת יתפרש שאף שמ"ע בכלל חג הסוכות, שכידוע לכמה עניינים בכלל החג (כגון לענין תשלומי הקרבנות)
תודה רבה
בס"ד
שכחנו לציין, מקור מנהג הספרדים, מבואר בחיד"א במורה באצבע אות לז, וכן בן איש חי פקודי סעיף ו
השאר תגובה