לתרומות לחץ כאן

חבית יין נסך של גויים

שאלה:

שלום,
אני רוצה לקנות חבית יין רייקה שיתישנו בה מספר שנים יין, יין נסך (חבית יין של גויים מסקוטלנד). לאחר שאני ינקה את החבית מביפנים (ניתן לשרוף קלות את הדפנות מביפנים) האם המשקאות החריפים או היין שאני יכין בחבית הזו היו אסורים בגלל יין הנסך שנבלע בחבית??

תשובה:

שלום וברכה

הנושא קצת מורכב, ואסביר: בשו"ע יו"ד סי' קלח סעי' א נאמר, שאם אין בה נקבים שסתמו אותם בדברים אחרים, אלא היא מעץ דחוק, יש לנקותה היטב, ומותר להשתמש בה, אולם אם יש בה נקבים שהניחו בהם נסורת וכד’, יש לשטוף ולנגב אותם היטב, כדי שלא ישאר בהם שום שמץ של יין, [ועדיף להגעילם לאחר הניקוי]. וראה שם עוד כמה פרטים בענין זה. הבעיה כאן, שיש רצון מיוחד לשים את המשקה החריף בחבית יין, כדי שהוא יספוג מטעם היין! וזה כבר משנה את התמונה לגמרי, כיון שכאשר יש רצון בטעם הוא לא בטל אפילו באלף, וחוששים לכל טעם קטן שנכנס. ולכן הקפידו מאוד שלא להשתמש בחביות כאלו. אמנם יש שטענו שאין רצון שטעם היין יכנס בויסקי, אלא שהיין מפיג מעט את טעם העץ, ומונע נזק מהויסקי. למעשה אם זו המטרה יש להמנע, אם זו לא המטרה, תעשה הגעלה כדין ואתה יכול להשתמש.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. צריך לדעת שאין דין היינות שמיישנים בחביות שהולכות ליישון וויסקי כדין חביות יין רגיל, שהיין של החביות המיועדות לוויסקי מכילות יין שרי שהוא יין מחוזק ויכול להגיע גם למעלה 20 אחוז כוהל והוא נספג היטב בדפנות החבית ועל כן אין דינו כדין יין סתם שהובא בשו"ע שלעולם אינו סופג יותר מכדי קליפה.
    זאת ועוד, חייבים למלא את הוויסקי בתוך זמן קצר מריקון היין, אחרת החבית מתייבשת ומתעוותת ודולפת, ואז החבית עדיין מזיעה יין ונכנס יין ממש לתוך הוויסקי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל