לתרומות לחץ כאן

האם מותר לכתוב בפורום באינטרנט חוות דעת שלילית על בעל עסק מסוים

שאלה:

אני שואל שאלה שראיתי בפורום מסוים באינטרנט.

אני משתפת כאן דילמה שאני מתחבטת בה כבר זמן מה,
אשמח לשמוע את דעתכם:

לפני תקופה חיפשתי פאנית לשיפוץ ורענון פאה.
מצאתי כאן אשכול בפרוג ובו היללו מספר נשים את ״שנה רעננה״ (בדוי בדוי) כפאנית תותחית בדיוק בתחום.
בהודעתה הראשונה של פותחת האשכול היא ציינה: אני צריכה מידע על הפאנית ש.ר. המלצות כאן, דיס-המלצות באישי.
הגיוני לבקש דיס באישי כדי להמנע מלשון הרע מיותר, לא?

פניתי לאותה שנה רעננה יחד עם חברה נוספת, כאמור, בעקבות ההמלצות בפרוג ולצערי התוצאה לא הוכיחה את עצמה.
למרות שחזרנו שוב ושוב ונהגנו בהגינות, כלום לא קרה ואף הרגשנו ביחס מזלזל.
אמת שהיה לי כאב לב מזה, המחיר לשיפוץ היה גבוה בהחלט- מעל 2000 שח!
אבל חשבתי שאולי אנחנו היחידות, או שבאמת הדרישות שלנו יחסית גבוהות. ואפשר לומר שספגתי את הנזק ועברתי הלאה.

לפני תקופה הוקפץ האשכול ההוא על ״שנה רעננה״ והנה אני רואה בתגובות כי מישהי כתבה שלצערה השיער שקיבלה היה לא משו, ולתגובה זו היו לא פחות מ-8 תודות.
פניתי אל פותחת האשכול בהודעה אישית כדי לוודא מולה והיא סיפרה שאכן קיבלה באותו יום שפירסמה את האשכול שלש תגובות שליליות ובשל כך פנתה לפיאנית אחרת (והצליחה אגב!)

מה שאומר שבעת שאני חיפשתי המלצה לפאנית הזו, היו כאן נשים שהיו להן דיס המלצות לגביה, אך מפני שהן חוששות (ובצדק!) מעבירה על לשון הרע בפרהסיא הן לא הגיבו דבר.

אם הסיפור היה מקרה יחיד, וודאי שלא הייתי טורחת לפתוח אשכול במיוחד, אבל חברה נוספת סיפרה לי שחיפשה המלצה לקורס מסוים כאן באיש את רעהו וכנ״ל קיבלה המלצה על מקום שאכזב אותה מאד, ולאחר מכן התברר לה שהדבר היה ידוע ומובהר למשתמשים רבים כאן. שחששו לשתף ולגרום נזק למקום.

עוד סיפורון קטן, ואחרון בהחלט- חברה טובה סיפרה לי שהלכה לאחרונה לקנות פאה באחד מהסלונים הנחשבים בארץ, כאשר הגיעה לתיקון הפאה שלא ממש הצליחה, ופגשה עוד כמה מאוכזבות, היא שמעה את המנהלת אומרת לאחת העובדות: ״בה תשקיעי, יש לה פייסבוק״…!- – – – – – – – – – –

אני ממש לא מעונינת שיתחילו לפרסם כאן לשון הרע ברבים, ההפך הוא הנכון.
ואני מאמינה שברוב המקרים, גם אם נכשלתם עם חנות מסוימת, אין המקרה מלמד על הכלל.

אבל אני חושבת ושואלת בקול:
1. האם זה הגיוני (ומותר על פי ההלכה) שיפתחו כאן אשכולות שבהם אנו נקרא רק המלצות, כאשר לאנשים מסוימים שמסתובבים כאן ידוע וברור שמי שילך למקומות האלו צפוי להתאכזב?
2. אולי מי שיש בידו מידע שלילי (מדויק וברור היטב, ולא על סמך מקרה אחד או שניים) חייב מפני ממונם של ישראל להזהיר? או לחילופין, אם לא נח לו לכתוב לשוה״ר, לבקש מההנהלה למחוק את האשכול?
3. בעקבות תגובתה של פאנית ב׳, איך נצליח להביא למצב שיבינו אצלנו בעסקים שלמרות שאנחנו ציבור האמון על שמירת הלשון, גם לנו יש דעה ואנחנו לא נחזור שוב ושוב למקום שצוחק עלינו בעיניים?

תודה שקראתם עד כאן, אשמח לשמוע את דעתכם.

תשובה:

שלום וברכה

לדעתי הכלל צריך להיות כזה: כאשר נתקלת בבעל עסק נוכל, יש מצוה לפרסם, אבל כאשר התאכזבת מבעל עסק מסויים, המנהג הקלוקל שיש היום לפרסם את חוות דעתך באינטרנט הוא לשון הרע של ממש, ולפעמים אף גובל במוציא שם רע. והסיבה לכך, משום שכל בעל עסק אינו מצליח לספק את רצון כולם, לפעמים הוא לא מצליח בעבודתו, ולפעמים החומר פגום, וגם לפעמים התרשל אבל זה לא מוכיח שתמיד הוא כך, אולי היה לו בעיה אישית כל שהיא וכו'. כדי להגיע למצב של לשון הרע לתועלת, צריך להיות ברור שאכן יש כאן ענין של הצלת ממונם של ישראל, וגם אז אסור להגזים אפילו במילה אחת וכו'. לכן בכל מקרה כזה יש לפנות לרב מורה הוראה ולהתייעץ איתו אם לפרסם וכיצד. במקרה שלכם למשל לא נראה שמותר מפרסם, טבעי שלפעמים השיער אינו מוצלח במיוחד ומנסים לתקן וכו'.

במקביל, חכמים הזהרו! אין לסמוך על המלצות אינטרנט שלא יודעים מי עומד מאחוריהם, עדיף לשלם מעט יותר ולדעת אצל מי קונים.

יום נעים.

הצטרף לדיון

18 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,
    השיתוף הזה באינטרנט הוא לתועלת.
    דירוג ציבורי של בעלי מקצוע מוכיח את עצמו, בבחינת "אחת לאחת למצוא חשבון".
    גם הציבור מרויח, וגם הבעל מקצוע מרויח.
    השואלת מבינה שצריך לדבוק בעובדות האובייטיביות, ושפרסום ברבים אינו דומה לתקיעת סכין בגב, אלא להיפך – מאפשר ומזרז את הבעל מקצוע להתמקצע.
    אם הרב יוכל להסביר, אז אולי הפסיקה תתיישב על הלב גם למי שאינו חרד מהאינטרנט ?

  2. כל מה שאתה אומר נכון, אבל אינני יודע כיצד זה מסתדר עם הנושא של לשון הרע… מותר לנו להחזיק שוט מול אדם ולומר לו כדי שתתמקצע נספר עליך לשון הרע על הכשלון החד פעמי שנכשלת??? אתמהה!!! ודאי שאסור. לכן סברתי שבשביל שיהיה מותר לומר לשון הרע צריך להיות ברור שבאופן מובהק המוצרים שלו פגומים, ולא מדובר כשלון פה ושם.

  3. 1. קודם כל, אם לא נאפשר ליחיד לפרסם את הביקורת, אז לא נדע לעולם כמה פעמים הבעל מקצוע הזה עשה עבודה לא מקצועית. אם מישהו טוען למחירים זולים, למקצועיות, וכו' וכו', אז מצופה ממנו לעמוד בזה. אחרת, זה ודאי יהיה לתועלת הציבור לפרסם את המחירון שלו, ואת העבודה שלו, בנוסח מכבד ולא דיבתי, כמובן. האם תיאור עובדתי ולא מתלהם, זה לשון הרע? כל אחד מבין שביקורת אחת לא מעידה כלום. אבל יותר ביקורות זה כבר מגמה. נראה על פניו שיכול להיות חילוק מסויים בין המקרה הזה לבין המקרים הקלאסיים שמתירים רק כאשר הבעיה היא מסיבית.

    2. האם הרב יכול להמליץ על נוסח שכן יהיה מותר בו לפרסם, כגון בסגנון שאלה "אם כך וכך היה, וכו?", או ברמז?

    3. אם המוכר פרסם עצמו באתר שמאפשר דירוג וחוות דעת, האם זה מהווה הסכמה מצדו?

    4. ידועים ומפורסמים מידי חודש בחודשו תביעות "השתקה" של חברות נגד פוסטים בפייס או ביקורות בזאפ וכו'. לכאורה גם אנחנו הפכנו את איסור לשון הרע לאיסור הגנה עצמית מפני חוסר מקצועיות. התורה לא מעריכה מקצועניות? אם בן אדם רואה אבדה אבל הקול שלו לא מספיק חזק לצעוק, ובא עוד בן אדם וגם הקול לו לא מספיק חזק, אבל אם שניהם ביחד יצעקו אז כן ישמעו אותם, אז זו לא מצווה להשיב את האבדה הזו ביחד?

    5. להעביר ביקורת בהודעות פרטיות, כמו שהשואלת תיארה, האם זה היה מותר?

    6. האם יש כאן סניפים להקל, כגון באפי תלתא, באינטרנט האנונימי, לתועלת, בדרך סיפור, הצגת ראיות כגון תמונות ושישפוט הציבור, וכו'?

  4. תוספת: אם בעצם אני מספר מה היה לי במפגש החד פעמי איתו, ולא מעיד על אופי המוכר, ולא על המקצועיות שלו, שכן אולי זה פשוט לא היה היום שלו, אז לכאורה אני לא גורם לו נזק. שכן זה מפדש חד פעמי. אם כן זה אולי לא לשון הרע ממש.
    וגם כאן מדובר על נותן שירות, לא על אדם רגיל שהרבה פחות עיקבי ומונוטוני בארועים בתכיפות נמוכה.

  5. אינני רואה כל צד היתר בכל מה שאמרת.
    אם אתה לא יודע בבטחה שהאיש הזה אינו מקצועי [כי מה שאצלך הוא כשל זה לא מעיד כלום] אסור לספר על הכשלון שלו. היכן שמענו שמותר לספר לשון הרע כדי שאולי!!! יתברר שהאיש אינו מקצועי על ידי הרבה אנשים שיספרו את הלשון הרע… ואם בסוף לא יתברר? נשארת עם הלשון הרע לבד? זה הרי לא יעלה על הדעת.
    המוכר שם שם את שמו מתוך מחשבה ואמונה שהוא יצלח את כל הקשיים. כל אחד מאמין בעבודתו ורוצה להיות טוב ובטוח שכולם אוהבים אותו…
    אין כל היתר לדעתי בשום אופן. אמת שאם שואלים אותך אם ללכת אצל אותו אדם, אתה רשאי לומר שאינך יודע, כיון שלא היית מרוצה, אתה יכו להדגיש שזו לא אינדיקציה. אבל סתם לפרסם זאת ברבים בלי שנשאלת, בעיני זה איסור גמור.
    אלא אם כן כמובן אתה יודע שהמוכר הוא מאותם שמותר לדבר עליהם לשון הרע.

  6. בענין זה, הכנסתי טלית לניקוי יבש, לטלית יש עטרה מכסף, לכן שאלתי במפורש את בעל העסק האם צריך להוריד את העטרה וענה לי שלא. בסוף העטרה נפגמה ברמה שבושה ללכת איתה, היא הצהיבה ונפרמה ונהרסה.
    התקשרתי לבעל העסק, דיברתי איתו בנועם והסברתי לו שניזוקתי ב 400 ש"ח.
    ענה לי "זה לא קשור אלי זה קשור למוכר הטלית, אתה אדם קשה כבר ראיתי את זה מהתחלה" וניתק עלי את הטלפון ומאז התקשרתי איליו הרבה פעמים ולא מרים לי.
    יש לי תחושה שהוא אדם נוכל ולא ישר, כי גם אם הייתה פשלה לפחות שידבר איתי.
    האם מותר לפרסם?

  7. גם לי יש שאלה דומה. הלכנו לצימר לפי תמונות שמופיעות בפרסום. אמממ… התמונות מלפני 15 שנה והכל שם מוזנח. הייתי מאוד מאוכזבת עד כדי כך שלא נרדמתי בלילה. אמנם היה נקי אבל מוזנח. האם לא נכון שאכתוב זאת למען ידעו האחרים? וצימר אחר, שהיה מאוד מטופח והייתי מרוצה אבל היה בחצר של לול (ריח, זבובים..) אני מרגישה שממש חייבים לפרסם שאנשים ידעו לאן הם הולכים. בצורה אובייקטיבית ולא רגשנית אבל זה מאוד עוזר לבחור עסק כשיש חוות דעת אובייקטיביות.

  8. שאלה נוספת- כאשר מתקשרים מאתר מדרג לשאול על שביעות רצון מהשירות, מותר לספר את האמת? או שביעות רצון שגוף מסוים מתקשר לשאול על העובדים שלו?

  9. ככל שזה דברים מקובלים והחריגה היא בתחום הסביר אין לספר. רק מקח טעות ממש. ריח של לול מהסביבה לפי דעתי אינו מצדיק.

  10. שוב, אם נתקלתם בנוכלות או יחס גס באופן מיוחד אפשר לומר, אבל אם האדם היה קצת חסר סבלנות, או קרתה לו תקלה כל שהיא בעבודה והוא לקח אחריות, אז למה להזיק לו?

  11. סליחה, יש אנשים עירוניים כמוני שמאוד מגעיל אותם ריח של לול. אז נכון שאם בעל הצימר לא סיפר, זה לא נוכלות.
    אבל למה אין לי זכות לדעת זאת? לא צריך לספר שיש ריח מגעיל, אלא פשוט לציין שיש ריח של לול. וכל אחד יחשוב בעצמו אם זה טוב לו.
    זה לא הגיוני שנזרוק מלא כספים ונתאכזב.
    כתבתם למעלה שמותר לספר דברים כהווייתם.

  12. אם ההתרשמות האישית שלך היא שמדובר בנוכלים ובאנשים לא מקצועיים או לא טובים, וזאת בלי קשר למה שכבר ראית בגוגל, כלומר אתה רואה באופן ברור שלא מדובר באירוע חד פעמי אלא יש כאן תועלת להציל מהם אנשים, אז אפשר, אבל זה נדיר מאוד ובדרך כלל אתה יודע רק על המקרה שלך וכל מה שראית בגוגל יש לקחת בעירבון מוגבל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל