לתרומות לחץ כאן

לימוד קבלה / מה הם כוונות האר"י?

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: גבי סידורים שהמקובלים משתמשים שיש לו הנוסח הרגיל ולמטה הרבה שמות קדושים וצירופים שליהם כדי שיתפללו בכוונות שמות אלו, בקיצור באיזה אופן משתמשים דהיינו בירור השאלה, כשמתפללים ומאריכים בהגית האותיות ומסתכלים בשמות אלו האם הם חושבים על משמעות השמות אלו או הם חושבים על פירוש המילה ורק ראיה בעלמא על אותיות, או יש עוד חשבון בצירופיהם וכוונות כמו שכתוב בהרבה מהם הוראות – שזה למי שאינו מבין קבלה ולא למד במוסד רציני לא ידוע על מה מדבר.

ונ"מ להלכה שבש"ע הביא שחשוב לדעת פירוש המילים ולא הביא ענין כוונות, אף שהרמ"א כתב היום (מן זמנו עד היום) אנשים אין להם כ"כ כוונה, ואם מישהו יודע כוונות אלו האם עדיף להתפלל בשימוש כוונות או לכוון לפירוש המילים ודיו? והאם יש צורך לאדם ללמוד כוונתו אלו כשמתקדם בלימוד ובקדושה או די לכוון בפירוש המילים לדעת צלולה?

ודאי שלימוד קבלה וכל מה שקשור לה רק אחרי שמילאו כרסיו בש"ס ופוסקים ובדאי שלומדים במוסד מיוחד וכשר לזה ע"י רב גדול ומוכר כצדיק ומקובל אמיתי. רק שאלתי על זה שמתפלל אחד שאל מהו זה ענין כוונות אלו.

שבת שלום ומבורך

תשובה:

שלום וברכה

כוונות האר"י אינם פירוש למילים של התפילה, וזה לא בא במקום הכוונה הפשוטה, זה משהו אחר לגמרי: בכל פעולה של מצוה, תפילה או ברכה שאדם עושה הוא ממשיך שפע במקומים ופועל זיווגים וכו', שמות הקודם והניקודים השונים וכו' המובאים בסידורי האר"י הם השמות והרמזים של אותו סוג שפע וזיווג ומקומו וכו' בא"ק ואבי"ע של אותה מצוה וברכה, ויש סדר ארוך של השתלשלות הכולל בכל שלב שלו כ"ל צמ"א [כלים לבושים צלמים מוחין אורות], ותכלית הכוונה בעצם לחשוב ולהבין את מהותו של אותו תיקון עליון הנמשך ממעשיו. לכן, מי שאינו מבין היטב את הענין על כל פרטיו בלי שום סטיה, ומסתכל על השמות האלו כתרנגול בני אדם לא עשה דבר וחצי דבר… ורוב העושים כן אינם מבינים. לימוד קבלה הוא עמוק מאוד ומצריך השקעה רבה של שנים ארוכות ונמסר ליחידי סגולה. רק אדם שמילא כרסו שנים רבות בש"ס ופוסקים, ולמד בעיון וזכה להבנה מופשטת ויש לו סדר בראש, והרבה מאוד יראת שמים [יש הרבה תנאים שכתב מהרח"ו ללימוד הקבלה בקדושה ובהנהגה וכו', כדי שחלילה לא יגשים ולא יטעה] הוא הראוי ללימוד זה, אם הוא מוכן להשקיע בזה הרבה מאוד זמן מאמץ ושינון.

שבת שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

8 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל