שאלה:
בקשירת הציצית האם מותר לעשות קשר תימני לפני הקשר הראשון (הסמוך לבגד)? בגלל שאני מהדק אותו לפעמים ובלאי טבעי, לאחר תקופה הוא נקרע
תשובה:
שלום וברכה
אינני יודע למה כוונתך, אבל בכל מקרה לא כדאי לשנות מהצורה שנקבעה והונהגה מדורי דורות לעשות בקשר כפול זה על גבי זה כמובא בשו"ע סי' יא, מנהגי ישראל יש בהם סודות וכבר אמרו חכמים אם אינם נביאים בני נביאים הם. כמובן שאם תעשה זאת הציצית כשרה. לעיכובא יש רק קשר ראשון וחוליה אחת. אם תהדק בעדינות לא יקרה כלום לאורך שנים, ובכלל בקשר הסמוך לבגד לא ראיתי שהוא מתרופף.
בס"ד
המנהג הקדום בתימן היה לא לעשות כלל קשר הסמוך לבגד
אח"כ השתנה המנהג לעשות קשר כפול סמוך לבגד, כשיטת רש"י שנז' בתוס'
אולם היודע יודע שב"קשר תימני" (כמתואר ברמב"ם) כל כריכה היא גם קשר (מצוי כזה אצל הרבה מהספרדים, רק הם כורכים על כל לולאה ואצל הרמב"ם של שלוש לולאות קשורות בבת אחת)
ולכן הרמב"ם לא הזכיר גם קשר עליון אחרי הכריכות – שהוא העיקר לדינא – וכן נוהגים למעשה שאין שום קשר אחרי כריכות אחרונות, מטעם הנ"ל שהם גופא עשויות כקשר
ולדעתי ק"ו שאפשר לסמוך על זה גם בקשר הקרוב לבגד שהוא פחות עיקרי, אלא שנהגו…
השאר תגובה