לתרומות לחץ כאן

מקרר חדש במצב שבת

שאלה:

רכשתי מקרר חדש מדגם bosh kgn 86 שאותו אני עתיד לקבל מחר בבוקר. היום, עיינתי בספרו הרשמי וכתובה כותרת "מצב שבת" אך מקרר זה אינו מאושר מכון צומת/הלפרין וכו'. כיום, אני משתמש בשארפ מהדרין. מה ההבדל ביניהם והאם ניתן להשתמש במקרר החדש של חברת בוש?

תשובה:

שלום וברכה

מה שכתוב מצב שבת זה כלום, צריך שיהיה גוף כשרות מוסמך שמפקח על כך, או מאשר את כשרות המוצר. תיצור קשר עם משמרת השבת או עם המכון הטכנולוגי של הרב  הלפרין, ותשאל אותם לגבי המוצר הספציפי הזה אם הוא מוכר להם. אם לא, יוכלו למכור לך התקן שבת מתאים.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. דעת הרב יצחק יוסף דלא חיישינן לכל מיני חיישנים המופעלים כתוצאה פתיחת דלת מקרר בשבת, ודי בכך שבפתיחת המקרר לא נדלקת נורה כלשהי ולא מופעל מאוורר.

  2. שמעתי מפיו בעבר שאנחנו (הספרדים) לא מקפידים על כל הפעלת החיישנים הנ"ל, אך לא מצאתי כרגע התייחסות ישירה שלו לחיישנים דיגיטליים של מקרר, מצאתי דרשה לו באתר חזון יצחק שמדבר על מקררים בשבת ופתיחתם ושם אמר שזהו פסיק רישיה דלא אכפת ליה בדרבנן. הפעלת מנוע המקרר היא דרבנן. ואפילו זה לא פשוט, שהוא איסור דרבנן. ומביא גם חזו"א שכותב כך במפורש במקום אחד (וסותר זאת במקו"א). קישור להלן:

    https://youtu.be/a6IOsI2L-Ag

    כמו כן מצאתי תשובה שלו לגבי מדי מים דיגיטליים, דון מינה ואוקי באתרין:

    "בנידון מדי המים המצויים כיום, יש לסמוך על רוב הפוסקים להקל בזה, וכיו"ב פסק הגאון רבי יצחק הכהן רפפורט בשו"ת בתי כהונה (סי' יח) שכל ששורש האיסור מדרבנן יש להתיר בו פסיק רישיה דלא ניח"ל. וכן העלה הגר"י אלחנן בשו"ת באר יצחק (סי' טו) ובמילואים שבסוף הספר. וכ"ד הגאון בעל שואל ומשיב (מהדו"ק סי' רי, ותליתאה ח"ג סי' ג'). וכ"פ בעל דברי מלכיאל בח"ב (חיו"ד סי' מב). והגאון מלובלין בעל תורת חסד (חאעה"ז סי' לח). ועוד ועוד.

    וגדולה מזו הרבה מגדולי האחרונים הספרדים סוברים להתיר פסיק רישיה בדרבנן, כדעת התרומת הדשן, ומהם: הגנת ורדים, הרב נחפה בכסף, הרב יד מלאכי, מהר"י עייאש, ועוד. וכ"פ גם הגרעק"א בתשובה. וממילא במקום צורך עכ"פ יהיה אפשר לסמוך על המתירים, אך במקום שאפשר נכון להחמיר, והמחמיר תע"ב. ואף את"ל שלא יצאנו מידי ספק, דשמא יש בהוצאת ניצוצות אלו איסור מה"ת, מ"מ יש ספק ספיקא לקולא, שמא הלכה כמי שאומר דפסיק רישיה דלנח"ל אף בדאורייתא מישרא שרי, וכדעת הערוך וסיעתו, ואם תמצא לומר שאסור מדרבנן, שמא ניצוצות אלו אין בהם איסור מה"ת. והוה ליה פסיק רישיה דלא ניח"ל בדרבנן דשרי. ועכ"פ העיקר לדינא דבפסיק רישיה דלא ניח"ל באיסור תורה אין להקל, אלא א"כ בצירוף סניף נוסף להיתר".

  3. לא הבנתי מי אתה מצטט אבל מכל מקום זו טעות מוחלטת. מדובר בפסיק רישא דניחא ליה לגמרי! שהרי הוא רוצה שהמקרר יפעל כהלכה. ומה שכרגע היה מוכן שלא יפעל כהלכה כדי שיהיה מותר לפתוח, לא עושה את זה לפסיק רישא דלא ניחא ליה. ולכן אין להתיר בשום אופן. במדי מים ניתן לדון אם זה ניחא ליה או לא, ודעתי זה ניחא ליה כי לא מוכנים למכור לו מים בלי למדוד, אבל במקרר אין מקום לספק בכלל, מי אינו רוצה שהמקרר שלא יפעל כמו שצריך??
    מלבד זאת אני מזכיר שלדעת החזון איש כל סגירת מעגל חשמלי היא איסור תורה.

  4. ציטטתי את הרב יצחק יוסף. בתשובה שלו לגבי מדי מים דיגיטליים.

    ולפני כן סיכמתי את הדרשה שלו (שנמצאת בלינק) לגבי הפעלת מקרר. כבר נהגו כל אנ"ש לפתוח המקרר בשבת אפי' כשאינו עובד, ואם כן זה נגד דברי כת"ר שמדובר בפסיק רישיה דניחא ליה שיפעל המקרר.

    ועצם הסברא אינה נכונה; כי המקרר פועל בכל מקרה, ע"פ מחזוריות מסויימת, ולא ניחא ליה שיפעל דוקא עכשיו כי לא רוצה לעשות איסור, אלא ניחא ליה שהוא פועל באופן כללי, וזה ממילא המצב העכשווי, שהמקרר פועל בכל מקרה ונדלק ונכבה חליפות. ורצונו הוא כרגע רק לפתוח את המקרר ולהוציא ממנו משהו, ולא שיפעל כעת.

  5. 1. יתכן שדרשה זו נאמרה לגבי המקררים הישנים ששם דבריו אכן נכונים כמבואר במנחת שלמה סי'ה.
    2. לא נכון שהמקרר פועל סתם במחזוריות, היום זה לא עובד כך, היום כל הפעילות היא רק בהתאם לחיישנים, עד כדי כך, שגם כל מדף נמדד בנפרד, והמאווררים פועלים באופן מחולק לפי הצורך בכל רגע.
    נוסח הדברים שציטטת כאמור מתאים למקררים הישנים, ומה זה הלשון "כבר נהגו" כל הבעיה הזו היא בסך הכל מקסימום 10 שנים. הוא שאינו מכיר את המציאות או שלא מדבר על מקרר חדש.

  6. בנדון כאן בתגובות, יעויין כאן

    http://forum.otzar.org/download/file.php?id=52120

    אכן הרב יצחק יוסף התיר פתיחת המקררים החדשים של ימינו, מטעם שהפותח מעוניין להוציא אוכל מהמקרר ולא להכניס אוויר חם, ולכן זה נקרא דבר שאינו מתכוון, ואמנם זה פסיק רישיה, אבל זה פ"ר שלא ניחא ליה כי אין רצונו שיכנס אוויר חם וידלק המנוע שוב, וישלם כסף על החשמל.

    ואמנם ניחא ליה שידלק המנוע ויתקרר המקרר ויקרר את המאכלים, אבל עצם כניסת אוויר חם בפתיחת הדלת לא ניחא ליה. והיות והגברת זרם היא מדרבנן, ופסיק רישיה דלא ניחא ליה בדרבנן מותר, לכן אין בעיה במקררים החדשים.

  7. לכבוד רב בית ההוראה. סברא זו דהוי פ"ר דלא ני"ל לא נפלאת ולא רחוקה היא. שכבר דן בזה הגרשז"א זצ"ל בספרו שלחן שלמה שבת ח"א (סי' רעז ס"ב) וכן בספרו מנחת שלמה ח"א ס"י והעלה דהוי פ"ר דלא ני"ל מהטעם הזה של הפסד כסף שעיקר פעולתו היא הפתיחה לא הקירור ע"ש. וכ"מ בשו"ת תשובות והנהגות שהביא כן בשם אב"ד מבריסק [הנני כותב הכל מזכרון, ולכן המקורות אינן לפני]. וכ"כ בשו"ת משפטי עוזיאל מהו"ת דהוי פ"ר דלא ני"ל . ע"ש. וכבר הביא כ"ז הרב זצ"ל בספרו יבי"א ח"א (סי' כב לקראת הסוף) והוא עצמו מפקפק קצת ביסוד זה דהוה לא ני"ל . ע"ש. ומ"מ ס"ל דבלא"ה הוי גרמא שאין איסורה ברור (כמ"ש כיו"ב במנחת שלמה דהוא חומרא בעלמא) יש לסמוך על סברא זו. ע"ש. וכזכור לי שכן הוא בחוט שני קונטרס החשמל שדן את זה מדין פ"ר דלא ני"ל . ע"ש וכ"כ בפשטות בס' פסקי תשובות (סי' רעז שם) וכן ראיתי בקונטרס מזגנים של רובין שהביאו בשום הרב הלפרין שההבדל היסודי בין מקרר למזגן שבמזגן הוי ני"ל. [ אולם מ"מ נר' דעת הגרשז"א זצ"ל דאף בני"ל הוא חומרא בעלמא בנידון דידן ע"ש. וע"ע שם שמתיר אפי' בגרמא באיסור תורה דהיינו אפי' את"ל שיש איסור הבערה במנוע.] מ"מ במקררים של היום יש כמה נידונים שאינם כגרמא. מ"מ נר' דפ"ר דלא ני"ל יכול לפתור אותם ומה שאינו יכול לפתור בדר"כ נפתר ע"י סתימת הכפתור. תדקדק היטב בקונטרס המקררים של הרב הלפרין ותמצא כן, שע"י סתימת כפתור הדלת, כמעט נפתרים כל האיסורים מלבד 2 איסורים שאחד אינו ברור כ"כ והשני הוא בגרמא. ומ"מ לי העני נר' שאין לסמוך ע"ז לכתחלה שהדבר בנקל לקנות מקרר או לעשות התקן. ורק באין אפשרות יש לברר הדין ולסתום הכפתור ולסמוך על המקלים בזה עכ"פ ע"י ילד קטן. וגם כי נר' שהרב ביבי"א שם לא רצה לסמוך בזה על פ"ר דלא ני"ל לבדו כמבו' בסוף התשובה שם. ולפע"ד הוא קצת חידוש לסמוך ע"ז בלי גרמא אף בלא צורך. שכמבואר בקובץ מקררים לרב הלפרין זצ" יש כמה פעולות שאין נשות בגרמא במקררים החדשים אלא ישירות ממש. ודו"ק כי קצרתי. ולא נצרכתי לזאת אלא לחזק ידי הבית הוראה אם זכיתי לחדש בזה משהו ישר חילכם.!

  8. המקורות שציינת כולם מדברים על המקררים הישנים שם אין הכרח שזה פסיק רישא ובצירוף כמה סברות יחד, במקררים היום יש פעולה ישירה של עשרות חיישנים באופן מידי בכל פתיחה, לומר שלא ניחא ליה שהמקרר יקרר זה חסר טעם…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל