לתרומות לחץ כאן

התרת נדרי איסור / התרת נדר למפרע? / נדר בלשון שבועה

שאלה:

שלום רב לרבנים שליט"א!
שאלה ראשונה: אשה שקיבלה עליה לשים כיסוי ראש מלא בשבת. ועכשיו קשה לה והיא רוצה לעבור לחצי כיסוי ראש. האם אפשר לעשות התרת נדרים?
שאלה שניה: אשה שנדרה דבר מסויים ועברה על הנדר. האם אפשר לעשות התרת נדרים למפרע? ומה הדין כשלא אמרה בלשון נדר "הרי עלי" אלא בלשון שבועה "אני נודרת"? בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

תשובה:

שלום רב

על התרת נדר להמנע מעבירה ראה כאן. לדעת חלק מהפוסקים זה כלל לא מועיל, ולכן גם אם עושים התרה אין לסמוך על כך, זה רק כדי להרויח את השיטות שזה מועיל. בכל מקרה מבחינה השקפתית הדרך היא ודאי לא להתיר נדר כזה, אלא להיפך לחזק את האשה במצוה העצומה שהיא עושה, בכך שלפום צערא אגרא, לדבר איתה על העולם הבא וחיי הנצח וכו' וכו'.

ראה כל נדרי פרק לב הערה לו מדברי האחרונים שההתרה אינה עוקרת את הנדר למפרע אלא רק “מכאן ולהבא למפרע”, כלומר מכאן ולהבא דנים כאילו לא היה נדר.

על מחלוקתם של הראשונים אם נדר בלשון שבועה יש בו ממש, ראה תוס’ רשב”א ור”ן נדרים ב ע”ב שסברו שנדר הנעשה באופן זה אינו נחשב לכלום, וכן דעת הרא”ש שם סי’ ב והרמב”ם בתשובותיו פאר הדור סי’ נט, וכן נקטו חלק מהפוסקים המאוחרים יותר, ראה שו”ת מהר”ם אלשיך סי’ ק ג ושו”ת דברי ריבות סי’ קס. לעומתם סברו רבים שנדר זה יש בו תוקף, ראה בית יוסף יו”ד סי’ רו בשם שו”ת הרשב”א, וכן דעת התשב”ץ ח”א סי’ צג ושו”ת מהרי”ט ח”א סי’ קלה ועוד רבים, ויש שסברו שאף הר”ן והתוס’ סוברים כך [שלא כמשמעות דבריהם המובאים לעיל, ראה שו”ת מהר”ם אלשיך שם], וכן פסק להלכה השולחן ערוך שם סי’ רו סעי’ ה, וראה שו”ת חתם סופר יו”ד סי’ רכ.

יתר על כן כתבו הרא”ש והרמב”ם שם, שהיות ובזמנינו מצוי הדבר שהמון העם נשבעים בנקל בלא ליתן דעתם לחומר העוון הכרוך בכך, יש לאסור עליהם ולהחשיב זאת כנדר גמור לכל השיטות!

ערב טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל