לתרומות לחץ כאן

סחיטה בשבת, לפני עיוור

שאלה:

שלום. אם יש סקוץ רגיל על הכיור בשבת, וכן אם יש סמרטוט על הכיור בשבת, ואני צריך ליטול ידיים לארוחה.
1)האם מותר לי להרים את הסקוץ או הסמרטוט כאשר הם רטובים ממים ולהניח אותם על גבי השיש כאשר תוך כדי ניגרים מהם מים?
2)האם מותר לי ליטול ידיים או לשטוף ידיים כאשר הסקוץ או הסמרטוט מונחים בכיור, והמים מגיעים על גבי הסקוץ או הסמרטוט ונכנסים אליהם?
3)אם שוטפים כלים עם סקוץ רגיל בשבת, לצערי, האם בזה שאני אוכל אני מחטיא את שוטף הכלים? או שזה בעיה של מי ששוטף שהוא צריך לשטוף לפי ההלכה? בדיעבד גדול (בהנחה שאסור) האם אפשר להקל?
4)צמר פלדה – מותר לשטוף בו כלים בשבת?

תשובה:

שלום וברכה

הסמרטוט והסקוצ' במצב כזה הם מוקצה, ואין להרים, אבל אתה יכול ליטול עליהם, כיון שלא מקפידים על היותם רטובים ואין חשש שתבוא לסחוט, והשרייה היא בדרך ליכלוך והם כבר ספוגי מים.

אתה לא אחראי לכך שאדם אחר רוחץ כלים שלא כהלכה, שהרי מבחינתך הוא כלל אינו צריך לרוחצם בשבת.

אסור לרחוץ כלים בצמר פלדה כיון שמחמת הצפיפות זה סופג.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. המיקל יש בזה על מה לסמוך, לומר שהוא דרך ליכלוך ולא דרך כיבוס, אולם ראה ארחות שבת עמ' שצז בהערה שאם הסמרטוט מלוכלך ויש תועלת בשרייתו במים יש להחמיר לכתחילה.

  2. 1) אז לא להקל לגבי הסמרטוט, אלא רק לגבי הסקוץ?
    אנחנו בד"כ מעדיפים לסחוט את הסקוץ ממים ע"מ שלא יהיה רטוב, ככה שכשהוא מלא מים זה כביכול לא טוב לנו.
    2)אם הסקוץ יבש ואני מרטיב אותו, יש בזה מבטל כלי מהיכנו או משו כזה?
    3)אם הסקוץ יבש, האם כשאני מרטיב אותו יש בכך לפני עיוור אם מישהו יבוא להרים אותו אח"כ מהכיור כשהוא עדיין רטוב?

  3. 1. כאמור סמרטוט שאינו מלוכלך גם לא צריך להחמיר. אני מניח שלא מקפידים לסחוט את הסקוצ'.
    2. אין מבטל כלי מהיכנו כי בלאו הכי זה מוקצה.
    3. זה לא לפני עיור, אנחנו לא יכולים לחשוב על כל דבר שאולי יקרה. לפני עיור זו הגשה ישירה של יין לנזיר. לא נאסר לבן משפחה של נזיר לקנות יין מחשש שהנזיר יתפתה לשתות…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל