לתרומות לחץ כאן

אמונה ובחירה חופשית

שאלה:

בס״ד
שלום כבוד הרב ויום טוב,
לאחרונה עולות בי שאלות רבות לגבי אמונתי בקב״ה. שאלות אלו מעלות בי ספקות וחששות אך בעזרת השם רק יחזקו אותי בסופו של דבר.

ביהדות אנחנו מאמינים שיש לכל אדם בחירה חופשית. איך זה מתבטא? האם כשאני מדבר, השם שם את המילים בפי או שאני שולט במה שאני אומר? האם כשאני משחק כדורסל, אני שולט ברמת המשחק שלי או לא?

בנוסף, אם אנחנו מאמינים בבחירה חופשית, האם זה הגיוני שהכל לטובה? הרי אם אדם עושה לי דבר רע זה לא יכול להיות לטובה כי הוא בחר לעשות זאת ולא אלוקים.
איך השם מביא עלינו ניסיונות? הרי אם אדם הציע לי מאכל שאני יודע שהינו לא כשר, הניסיון לא הובא עלי ידי השם אלא על ידי בחירתו של האדם שהציע לי את המאכל.

תזכה למצוות ותודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

למעשה אתה שואל כאן שתי שאלות: השאלה הראשונה ימיה כימי עולם, והיא נקראת בספרים "ידיעה ובחירה", כלומר, מצד אחד הקב"ה יודע הכל מראש, ומצד שני יש לנו בחירה חופשית בכל רגע, היאך הדברים משתלבים יחד, וראה כאן מה שכתבתי בזה.

לגבי שאלתך השניה, אין יכולת לאף אדם לבחור להרע לך בלי שנגזר כך מראש, אבל יש לו את היכולת לבחור אם להיות השליח לעשות זאת, או שבורא העולם ימצא לו שליחים אחרים, דבר זה מבואר בהרחבה בגמרא  בגיטין פרק הנזקין, במעשה עם נירון קיסר שקיבל אותות משמים שיצליח להחריב את ירושלים, ולכששאל מה יעלה בדינו של מי שיבחר להחריב את ירושלים, נענה שיענש על כך הרבה. אמר: הקדוש ברוך הוא מעוניין להחריב את ביתו "ולקנח ידיו" במי שיבצע זאת – ברח והתגייר. כלומר, משמים נגזר שבית המקדש צריך להחרב, ומי שיעשה זאת יזכה לכל הסיוע משמים, אבל יענש על שבחר להרע. כך גם אדם שגורם רעה לחברו, זה הכל לטובה בהשגחה אלוקית כדי לכפר על חטא וכו', אבל מי שבחר להיות השליח הרע, יענש, היה לו לבחור בטוב. הרבה שלוחים למקום.

באופן כללי עליך לדעת, שהיהדות מאוד עתיקה והיו בה הרבה מאוד אנשים חכמים, ושאלות מסוג זה כבר נשאלו לפני מאות שנים, אין סיבה להשאר עם השאלות בבטן ולהגיע לספקות באמונה, תשאל ותחפש ותקבל תשובות. אנחנו לאו דוקא מומחים גדולים בענינים אלו, האתר שלנו עוסק יותר בעניני הלכה [נשמח לענות מה שאנחנו יודעים כמובן], אבל תוכל ללכת לסמינר של תנועת ערכים וכדומה, ושם למצוא רבנים שבקיאים ורגילים בכל השאלות שלך.

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל