לתרומות לחץ כאן

כמה שאלות בעניין הטמנה בערב שבת ובשבת עצמה

שאלה:

לכבוד מרנן ורבנן שלום רב,
מחילה על התגובה המאוחרת. זהו המשך לשאלותיי האחרונות בעניין הטמנה בשבת וערב שבת…מצורף קישור: (http://bit.ly/2veYePP)

ראשית, תודה רבה על שהישבתם על שאלותיי, אני מעריך זאת מאד, ברוכים תהיו לה'.
שנית, מה שכתבתי שם – "קראתי באחת התשובות וגו'" זאת התשובה שקראתי באתרכם – http://bit.ly/2wnoWKh
וכנראה שלא הבנתי כראוי את "הרחבת הדברים" שפירטתם שם בתשובה…
ולכן, ברשותכם אוסיף ואשאל עוד כמה שאלות בירור נוספות בעניין הטמנה בשבת ובערב שבת. והפעם השתדלתי לשאול בצורה מובנית ומסודרת, ואודה לכם מקרב לב אם תוכלו גם-כן להשיב לי באותו האופן והסדר – בכדי שלא אסתפק ואוכל להבין היטב את הגדרים בצורה הנכונה והמדוייקת ביותר.

1) בערב שבת או בשבת עצמה האם מותר לעטוף ג’חנון או ביצים ב-"נייר-כסף" בכדי לחמם בפלטה או בתנור חשמלי או שמא זה אסור משום מטמין! (טעם +מקור)

2) בערב שבת או בשבת עצמה האם מותר לחמם בפלטה או בתנור חשמלי, ג’חנון אפוי (קנוי) בשבת עם "הניילון" שעוטף כל ג’חנון וג’חנון? ומה הדין אם הוסיף ועטף בנייר כסף בנוסף על עטיפת הניילון? (טעם +מקור)

3) בערב שבת או בשבת עצמה האם מותר יהיה לחמם בפלטה או בתנור חשמלי, ג’חנון או ביצים בחמגשית כסף קטנה כאשר מכסים ועוטפים אותה בנייר כסף מלמעלה כמכסה בכדי שיהיה סגור מלמעלה? (טעם +מקור)

4) בערב שבת או בשבת עצמה האם מותר לעטוף לחמניה או חלה בנייר כסף ולחממה בתנור חשמלי או פלטה? או שמא אסור אף מטעם מחזי כאופה בשבת? (טעם +מקור)

5) בערב שבת או בשבת עצמה, האם מותר לתת מספר ביצים לתוך כלי עם מים בכדי לחממם בתנור חשמלי או על פלטה? ואם אסור – אז באיזה אופן יהיה מותר לחמם מים עם ביצים לצורך סעודת השבת? (טעם + מקור)

אודה לכם אם תוכלו לצרף מקורות לתשובות לתועלת הלומדים.

ברוכים תהיו בברכת התורה.חודש טוב ומבורך,
תכתבו ותחתמו בספר החיים לאלתר, למחילה לסליחה ולכפרה.
הצ' דויד

תשובה:

שלום וברכה

ראשית נקדים: עטיפה אחת לא נחשבת הטמנה, זה צורך בסיסי שלא להניח מאכל גלוי על פלטה, זה מלכלך ומתייבש וכו', זה לא נקרא הטמנה. גם ביצים במים, אם המטרה שלא יתייבשו זו אינה הטמנה. שתי עטיפות, כמו לעטוף בניילון ומעליו נייר כסף וכדומה, זה בעיה של הטמנה. הטמנה בדבר המוסיף הבל, על פלטה תנור וכו' אסורה גם מערב שבת.

לכן:

  1. אם זו העטיפה היחידה מותר.
  2. כנ"ל. שים לב שלא התייחסנו כאן אלא לאיסור הטמנה, בנוגע לאיסור חזרה יש עוד כללים שאין כאן המקום לפורטם וכדלהלן.
  3. כנ"ל מותר. ובהתאם להסתייגות הנ"ל לגבי איסור חזרה.
  4. הנושא של מיחזי כאופה תלוי בכללי איסור חזרה, אינו קשור להטמנה, ואכן לתוך תנור פועל אסור להניח מאכלים בשבת, אלא אם הוסרו מהאש ועודם בידו ודעתו להחזיר, כך גם לגבי לעיל, לגבי פלטה חשמלית התיר הגר"ע יוסף וחלקו עליו רוב חכמי הדור, ולכן אין להניח אלא על גבי סיר אחר וכדומה.
  5. יש כאן חשש איסור דאורייתא של בישול המים! יש בישול אחר בישול בלח. ראה שו"ע שיח ד.

ראה בכל הנ"ל שו"ע סי' רנג, אין טעם לפרט מקורות מדוייקים, כל הסעיף נסוב על הכללים הנ"ל.

על עטיפה אחת ראה שמירת שבת כהלכתה ח"ב סי' מב סעי' סג.

ערב טוב

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל