לתרומות לחץ כאן

ספק ברכת המזון לרמב"ם

שאלה:

שלום וברכה
רציתי לשאול לפי שיטת הרמב"ם שחושש לברכה לבטלה מדוע מברך על ברכת המזון מפני 'שהיא של תורה' הרי ספק דאו' לחומרא לרמבם זה דרבנן? אשמח לכמה תשובות אם יש תודה

תשובה:

שלום וברכה

נראה שהואיל ומדרבנן הוא מחוייב לברך, לא שונה חיוב זה מכל חיוב ברכות דרבנן, ואין כאן חשש לא תשא, שהרי הוא באמת מחוייב מחמת הספק. מה שיש חשש לא תשא בכל ספק ברכות הוא משום שאין שם חיוב – מחמת הספק, הואיל וספקא דרבנן לקולא. וראה פרי מגדים בתחילת סי' סז שדן בסברא זו.

עוד יש להוסיף בזה, דהנה בישועות יעקב סי' תעג כתב, שהסיבה לכך שספק דרבנן לקולא, אינה משום שמחמת קולת הדין אפשר להכריע שהתקיים כדינו, אלא משום שלכתחילה לא חייבו חכמים במקום ספק. לעומת זאת בדאורייתא חייבו גם במקום ספק, ונמצא שאין כאן חשש לא תשא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל