שאלה:
שלום
בגמ' בברכות כתוב שהעונה אמן אחר ברכותיו הרי זה משובח נאמר על בונה ירושלים, ושאר ברכות הרי זה מגונה.
לדעות שאומרות שכלל זה נכון לכל הברכות שהם בסדרה אחת (כמו תפילת לחש, ברכות ק"ש, פסוקי דזמרה) וזה משובח, מה הטעם בזה? למה אחרי תפילת י"ח זה משובח לענות אמן ואחרי שהכל נהיה בדברו זה מגונה?
ישר כח!
תשובה:
שלום וברכה
הרעיון הוא שכאשר נגמר הסדר עניית אמן מסמלת את הסיום, ולכן יש בזה טעם לשבח, לומר שעד כאן ענין אחד ומכאן ענין אחר, משא"כ סתם אמן אחר ברכה שהרי זה בור, כי בעצם יש כאן כפילות ואין בכך צורך.
מקורות:
ראה לבוש סי' רטו סעי' א וקובץ שיטות קמאי ברכות יג ב.