לתרומות לחץ כאן

נסיעה בערב שבת בשעה מאוחרת

שאלה:

שלום לכבוד הרב
בשו"ע אורח חיים סימן רמט סעיף א', מובא האיסור ללכת ג' פרסאות בערב שבת. ומובא במשנה ברורה (שם, ס"ק ג') שמי שנוסע בסוס ועגלה יכול ללכת יותר מג' פרסאות. וראיתי בספר פסקי תשובות, שכותב שצריך לתכנן את הנסיעה כך שיגיע למקום חפצו לפחות שעה שעתיים לפני שבת.
שאלתי היא בקשר לאחרים שיחללו שבת עבורנו. ראיתי בספר הלכה ברורה ובפסקי תשובות שמביאים בשם שו"ת משנת יוסף שאסור לקחת מונית בערב שבת שידוע שהוא עלול לחזור בשבת. השאלה היא מה לגבי תחבורה ציבורית כללית כמו אוטובוסים ורכבות, שלהבדיל ממונית פרטית, אין זה קשור אישית אליי, והם יסעו בכל אופן? וכן לפעמים החברות מביאות נהגים ממקומות רחוקים, שגם אם אחשב שעה לפני שבת הם עדיין יחללו שבת. ודבר נוסף, איך עליי לדעת זאת? הרי נהג מונית בדר"כ הוא בן עירי, ואוכל לשער את הזמן הנחוץ לו לחזרה לבית.
דבר נוסף, אם אני נוסע ברכב פרטי האם עליי לקחת בחשבון מקרה של תקלה חמורה הדורשת אנשי חילוץ, בהקשר שאני צריך לחשב את הזמן שאנשי החילוץ יספיקו לחזור לביתם?
תודה רבה לרב, ומכיוון שאנו לומדים בחבורה, חשוב לנו מאד כמה שיותר מראי מקומות, שנוכל להרחיב בלימוד על מנת להוציא את הדברים הלכה למעשה. יישר כח!!!

תשובה:

שלום וברכה

בתחבורה ציבורית נראה שאין איסור, שהרי הוא יסע בלאו הכי גם בלעדיך, אבל ברור שבמקומות דתיים שניתן להתארגן ולבקש שהתחבורה תסתיים מוקדם יותר, כל יחיד מפריע להתארגנות זו ויש להמנע מלנסוע כדי שחברת הנסיעות תבין שהיא רק מפסידה מהפעלה עד לשעה מאוחרת מידי בערב שבת.

לא נראה שצריך לחשוש למקרים רחוקים מאוד, אבל ברור שאם אכן הרכב נתקע סמוך לשבת, אסור להזמין חילוץ באופן כזה שיגרום למחלצים לחלל שבת, יש להשאיר שם את הרכב ולחזור לקחתו במוצאי שבת.

אינני יודע למה אתה מחפש כאן מקור, ברור שאין הבדל בין להזמין מונית בשעה מאוחרת לבין להזמין את חברת שגריר לגרירת הרכב, שני הדברים דינם שווה, אסור לגרום ליהודי לחלל שבת בשבילך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל