לתרומות לחץ כאן

קריעת הבגדים בכותל / הפניית גב לכותל

שאלה:

שלום לכבוד הרב!
ראיתי בפוסקים שגם כיום כשרואים את הכותל המערבי(כאשר לא היה שם ב-30 יום האחרונות)-צריך לקרוע. אך כיצד אפשר ליישם זאת שהרי בכל האזור שם יש תיירים או אנשים שאינם בקיאים בהלכה ופתאום יראו אדם שקורע בגדו- יחשבוהו כמשוגע (כי זה לא שכיח כלל) אזי מה ניתן לעשות? אשמח לעצה(חלילה אינני מתחמק מעשיית ההלכה,!)
2.כאשר יוצאים מרחבת הכותל עד כמה פוסעים לאחור משביל לא להפנות את הגב לכותל?

תשובה:

שלום וברכה

כאשר אתה נוהג על פי ההלכה אין לך לחשוש למה שאחרים חושבים, על זה נאמר בשו"ע בסי' א "ואל יבוש מפני המלעיגים עליו בעבודת ה'", אדרבה אותם תיירים שיראו אדם נורמטיבי כמוך קורע את בגדיו, שיבררו מדוע אתה עושה זאת, ואולי ישמעו קצת על חורבן הבית והצפייה לגאולה… עוד בענין זה ראה עוד כאן וכאן .

אין איסור להפנות גב לכותל, אלא שהמנהג הוא שבשעה שיוצאים בפתח מסתובבים ולא מפנים גב. בגמרא ביומא נג,א מוזכר שעשו כך הכהנים בבית המקדש. וכן מוזכר שם שכך עשה רבא בשעה שהוא הלך לרבו רב יוסף. ראה במשנה ברורה סי’ קלב ס”ק יח שהביא את הגמרא הזו גם לגבי יציאה מבית הכנסת שמשתחווה ויוצא, ולכן כך ראוי לנהוג לכתחילה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בעניין הקריעה: 1.האם אפשר לקרוע חולצה פנימית שאשים בתחת לבגד העליון
    2.שמעתי פעם סברה שאפשר להקנות לחבר חפץ(כגון שעון) ולכוון שזה במקום הקריעה.. משהו כזה לא זוכר מדוייק, האם זה באמת נכון?

    ובעניין שלא להפנות גב לכותל, בימינו באיזה נקודה צריך כבר לסובב את הגב כאשר יוצא מעזרת גברים או מהשער הבטחוני(שלכיוון חוץ)?

  2. אפשר.
    להקנות שעון זה כלום, זה פשוט שיבוש.. יש כאלו שנתנו עצה להקנות את הבגדים כולם למישהו אחר וכך אתה פטור מקריעה כי אתה לא יכול לקרוע בגד שאינו שלך. אבל זה קצת הערמה…
    ביציאה ממקום התפילה ליד דוכן הכיפות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל