לתרומות לחץ כאן

שכח שבירך ברכה ראשונה והתחיל לברך שוב קודם שטעם – האם ימשיך?

שאלה:

הבחור שלי בירך המוציא ביחד איתי על הלחם משנה בשבת אבל בגלל שהוא היה רגיל לברך כשהוא מקבל הפרוסה הוא התחיל לברך שנית ברוך אתה ה' ועצר מה לו היה לעשות להמשך זו ברכה לבטלה להמשיך למדינו חוקיך זו הפסק מה היה הרב ממליץ לעשות ?
(אני מאוד רוצה לדעת שם של הרב שליט"א העונה)

תשובה:

שלום וברכה

ראשית, עצם ההנהגה של בנך אינה נכונה, בכך שהוא מברך בעצמו על הפרוסה שהוא מקבל הוא מפסיד מצות לחם משנה וחבל, רק אם יצא ידי חובה בברכה שלך הוא מקיים מצוה זו, וכך הוא מנהג ישראל. כך הכריע המשנה ברורה בסי' רעד ס"ק ב. אמנם בשו"ת רבי טיאה וויל סי' כו מעיד שאביו בעל הקרבן נתנאל הנהיג בביתו שכל אחד מברך, וסבר שכן יוצאים בכך לחם משנה וכן הובא בעוד אחרונים וראה שמירת שבת כהלכתה פרק נה הערה יד, והסברא שניתן להפריד בין המצוה לדין ברכת הנהנין וכמו בקידוש, אבל זו סברא מחודשת שהרי לחם משנה בפשטות אינה מצוה לעצמה אלא תנאי ואופן בקיום מצות הבציעה והברכה.

ולעצם שאלתך, נראה פשוט שעליו להמשיך את הברכה, כיון שבכך שאמר ברוך אתה ה' לבד די כבר שיחשב הפסק והברכה הראשונה בטלה, וממילא עכשיו עליו לברך שנית, ראה משנה ברורה סי' רו ס"ק יב [והמחלוקת המובאת בענין זה בשער הציון בסי' רטו ס"ק ב הוא רק באופן שענה אמן שלא היה הפסק של יותר מכדי דיבור].

הרב המשיב: ירוחם ארלנגר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הבן שלי כן בירך בעצמו ברכת המוציא אבל לחם משנה היה לי רק סט אחד אז אני ברכתי ואחרי הוא בירך אבל אחרי שנתתי לו הפרוסה הוא בטעות התחיל לברך עוד הפעם עד אחרי ה' ועצר

  2. אינני מבין מדוע לעשות כך, ישמע ממך את הברכה ויצא ידי חובה כמנהג ישראל. אבל שוב כאמור, מה שאמר בלאו הכי ביטל את הברכה הראשונה משום הפסק והיה לו להשלים את הברכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל