לתרומות לחץ כאן

מחיקת שם השם על מנת למנוע את חילולו

שאלה:

אירע השבת מעשה נורא שפעילים אנטי דתיים ריססו את שם השם על כביש רח"ל, ומיד במוצאי שבת באו חרדים ושפכו צבע על מנת למנוע את חילול שם השם ע"י מכוניות נוסעות וכו'. שאלתי, האם מופיע בהלכה שמותר למחוק שם השם על מנת למנוע את חילולו? מה גם שהמחיקה היא רגע בעוד החילול הוא מתמשך. תודה

תשובה:

שלום רב,

ודאי שלכתחילה היה עדיף לעשות את זה ע"י גוי, וראה במקורות. אולם במקרה שאי אפשר ע"י גוי או שיש חשש שעד שיביאו גוי יתחלל שם ה' הרבה פעמים מותר וצריך למחוק את זה. ראוי להוסיף שאם שם ה' הכתב ע"י האות ה' בלבד זה יותר קל.

מקורות:

בשו”ת חתם סופר (ח”ו סי’ ח’) נשאל על סופר שכתב “זה השער לה’ צדיקים יבואו בו” כדי לקבוע את זה בשער בית הכנסת. אלא שבטרם הספיק לקבוע אותו בשער ביה”כ, הלך מאן דהו וקבע את זה בבית הכסא, ונשאל האם מותר למחוק את זה כדי למנוע בזיון מעצם היותו בבית הכסא. ועל כך השיב לו שעדיף למחוק את זה ע”י גוי קטן, ואם אי אפשר שימחקו את זה ע”י גוי גדול, ואם לא ניתן לעשותו ע”י גוי כלל, עדיף שיעשה את זה יהודי גדול ולא קטן. וביאר טעמו עפ”י הסוגיה המפורסמת בנזיר (כג,ב) “גדולה עבירה לשמה” שיש מושג לעשות עבירה לשם שמים. ובכך יכול היהודי הגדול שיעבור את העבירה וימחוק את שם ה’ לכוון לשם שמים כדי למנוע בזיון גדול יותר. (צריכים לדעת שיש רבים כמו הגר”א ועוד שפירשו את הסוגיה הנ”ל שזה רק לפני מתן תורה, אבל לאחר מתן תורה אין כבר מושג של “עבירה לשמה”). אולם בשו”ת מנחת אשר (ח”ב סי’ נד) כתב שהיה עדיף לכאורה למחוק ע”י קטן ולא ע”י גדול, וראה שם טעמו. והביא שכך פסק בשעתו בעת פינוי בתי הכנסת שהיו בגוש קטיף, שהיה חשש שאח”כ יכנסו הגויים ויחללו את שם ה’, שיש לפרק את בית הכנסת, כולל במקרים שאין ברירה וצריכים למחוק את שם ה’.

ראה עוד בשדי חמד (כללים, מערכת מחיקת ה’ כלל יא) שהביא שראה תשובה של ה”ר אליהו צבי מגדולי ירושלים, על שודדים שעלו על ספינה ועליה ספר תורה שהתיר לזרוק את הס”ת לים ובכך גם יגרום למחיקת ה’ ע”י המים, כדי למנוע חילול גדול יותר ע”י השודדים. וראה עוד בשו”ת משיב משפט סי’ יט.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מחילה כבוד הרבנים,
    יש לי שאלה נוספת בנושא הזה.
    מכיוון ששם השם ניכתב ע"י כופרים גמורים שהעיזו להרים יד בתורת משה ולכתוב את השם המפורש על הכביש בעיצומה של שבת קודש, וכל זה הם עשו רק כדי להראות לכולם שהם מורדים במלכות שמים, ומעשהם מוכיחים עליהם שהם לא מאמינים בקדושת השם.
    האם אין להם דין של אפיקורסים שאפילו אם הם יכתבו ספר תורה ניתן לשרוף אותו עם ההזכרות שבו?

  2. אפיקורס מוחלט שאינו כותב לשם ע"ז אלא כמו במקרה הנוכחי (אם הוא אפיקורס) הדין הוא שיגנז ורק ס"ת שכתבו מין שמן הסתם כתבו לשם ע"ז הדין הוא ישרף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל