לתרומות לחץ כאן

כתבו בכתובה 200 זקוקין כסף ובסוף עשו סיכום של 5555 ש"ח

שאלה:

שלום. בכתובה אשכנזית נכתב בסכומים מאה.. ועוד מאה… סה"כ מאתים זקוקים כסף צרוף. אבל בשורה המסכמת נכתב כך: "ס"ה כתובתא דא נדוניא דין ותוספתא דא עולים לסך חמשת אלפים חמש מאות חמישים ןחמישה ש"ח" שזה סכום נמוך מאוד שבודאי לא מבטא את הסכום של המאתים זקוקין כסף צרוף, וגם בשקלים זו משכורת חודשית אחת, הגבוהה במעט יותר משכר המינימום במשק
לכתחילה /בדיעבד מומלץ/ צריך לכתוב כתובה חדשה? (מדובר על רב עיר ותיק מאוד שכתב הכתובה והזוג הוא חילוני ). תודה על התשובה המנומקת, ברגישות האפשרית המתאימה להלכה.

תשובה:

שלום רב,

הכתובה כשרה.

הסכום הכולל שזה 5555 ש"ח מכסה את עיקר הכתובה – מאתים זוז שזה העיקר – לפחות לפי הרבה שיטות.

אמנם לכאורה הסכום נמוך לפי כל השיטות שמונים את מחירו של 200 זקוקין כסף, נדמה לי שהמינימום זה 900 גרם כסף. (ישנם הרבה שיטות בזה ראה בספר מעשה בית דין של הגר"מ טולידאנו שערך בהרחבה סיכום של כל השיטות).

מ"מ כשיש סתירה בשטר עצמו בין הרישא לסיפא, אנו מנסים ליישב באופן שלא יסתור ואפילו אם תהיה סתירה נוכל לחייב כמובן רק את הסכום הנמוך יותר ראה כל פרטי הדינים בחו"מ סי' מב. ובנידון זה לענ"ד נוכל ליישב את הסתירה באופן שהוא לא ידע כמה הם 200 זקוקין כסף.

אגב, בעבר עלה רעיון לכתוב סיכום ברור מאחר שישנם הרבה שיטות, וכל אחד אינו ידוע כמה הוא מתחייב הן בגלל שהוא לא יודע כמה זה 200 זקוקין, ואפילו אם הוא מברר כמה זה, בבוא העת הוא אינו יודע אצל איזה דיין הוא יפול והוא יחייב אותו לפי שיטה אחרת.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל