לתרומות לחץ כאן

הגבאי מעלה את מחיר העליות גם כשאין מתחרה אמיתי

 

שאלה:

אדם המעוניין לגרום רווחים גדולים יותר לבית הכנסת, ולכן כאשר הגבאי מוכר את העליות, הוא מעלה את המחיר – למרות שאין לו עניין בקניית העליה – כדי שהמעוניינים בעליה יעלו את המחיר יותר. כמובן, שאם הוא יעלה את המחיר ואף אחד לא יעלה את המחיר אחריו, הוא ישלם את זה בשמחה רבה.

לדוגמא, גבאי בית הכנסת הכריז "50 שקלים אחרון", ומישהו העלה את המחיר ל-100 ש"ח. אותו אדם מעוניין לגרום רווחים גדולים יותר לבית הכנסת, ולכן העלה את המחיר ל-150 ש"ח, כדי שאותו אחד שהעלה קודם את המחיר ל-100 ש"ח, יעלה עכשיו את המחיר ל-200 ש"ח.

השאלה היא, האם מותר לעשות זאת.

תשובה

שלום רב,

ראשית אני לא יודע מדוע אתה סבור שזוהי מטרתו של האיש. ובכל אופן, אם הוא מתכוון לעמוד בדיבורו בהנחה שהוא נשאר עם העליה אין כל מניעה לעשות זאת, ואין בכך איסור. אם אתה שואל האם זה ראוי או לא, לעניות דעתי, לא תמיד זה ראוי לעשות, לדוגמא, אדם שיש לו יארצייט הגבאי יודע שהוא רוצה לקנות מפטיר, או כל דוגמא אחרת, אם הגבאי מקפיץ את המחיר כי הוא יודע שהאיש יקנה כמעט בכל מחיר, לעניות דעתי זה לא הוגן. אבל לא ניתן לומר שזה אסור. מנגד, באופן שהגבאי מקפיץ את המחיר לכולם ואין לו מטרה לנצל מישהו מסויים, זה בסדר גמור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל