לתרומות לחץ כאן

סיום מסכת למגיד השיעור וסיום נוסף ללומדים

שאלה:

שלום. אני מלמד שיעור בגמרא במסכת קידושין כל שבת, לבעלי בתים, במשך כמה שנים. בעוד שלושה שבועות יחול יום אזכרת הי"ב חודש של אבי הכ"מ. היות ונשארו עוד כעשרה דפים לסיום המסכת, חשבתי ללמוד אותם לבד ומהר ולעשות סיום מסכת ביום האזכרה עם כל הלומדים והציבור בסעודת מצוה וכו. השאלה א. אם צריך להשלים ללומדים את הדפים שנשארו ואז גם לעשות להם שוב סיום עם סעודת מצוה וכו.(אבל, אולי יש לחוש לזילותא של המושג סיום מסכת!) ב. היות וכל הלומדים(להוציא לומד אחד) הפסידו פה ושם שיעורים, שזה בסיכום כמה דפים טובים, ולענ"ד לא כל כך חשובה להם המסכת המיוחדת, אלא עצם לימוד הגמרא ואפילו במסכת חדשה שנתחיל בע"ה. ומימלא הם ישתתפו בסיום שלי ואח"כ נתחיל מיד בלימוד מסכת חדשה.
ג. היות והסיום נעשה בליל יום הפטירה האם צריך/טוב לעשות את סעודת המצוה של סיום המסכת דוקא עם לחם ובשר בהמה/ עוף או אפשרי בלחם סלטים ודגים.
אשמח לשמוע חוות דעתכם המנומקת בהקדם.

תשובה:

שלום רב,

א. לענ"ד האפשרות הטובה ביותר היא שתעשה סיום ביארצייט וכמובן תזמין את כל שומעי השיעור. ותסביר להם שאתה עושה סיום היום, ובעוד זמן קצר כשאנשי השיעור יסיימו יערך שוב סיום מסכת באותה רמה ובו אותו שומע שסיים את המסכת לגמרי יעשה וכמובן בהשתתפותך כדי שלא יהיה זילזול במעמד הסיום. וכך אמנם יערכו שני מועדי סיום מסכת, אבל כולם יבינו שהאחת זה לעילוי נשמת האב ז"ל, והשניה זה סיום המסכת של השיעור.

ב. אפשר לעשות סיום מסכת גם בלי בשר כלומר, די בלחם וסלטים ודגים, העיקר זה הנטילת ידים. ראה עוד כאן בהרחבה בענין סעודת סיום מסכת.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל