לתרומות לחץ כאן

בחור שבעט בפניו של חבר שהציק לו

שאלה:

שאלה בדיני ממונות,
לבננו בן ה- 15 היה חבר שהיה מציק לו, אך בננו ריחם על הילד והמשיך להיות איתו, ערב אחד כשיצאו כל החברים, הציק החבר לבננו ולקח לו את האופניים שהשאיל מחבר אחר. בננו ביקש מהחבר שיחזיר לו, אך הוא לא החזיר אלא השפיל אותו וצחק עליו, עד שבננו ממש כעס והתחיל לרדוף אחריו, כשבננו התקרב אליו הוא פתאום נפל מהאופניים ואז בננו בעט בו בעיטה אחת והבעיטה הזו פגעה, לא במכוון, בפניו, כתוצאה מכך, הילד נזקק לקיבוע לסת למשך חודש ולהשלמת 2 כתרים על שיניים שנשברו (על אף שהיו שבורים אך לטענתם הבעיטה הגדילה את השברים). את רוב הטיפול אפשר לעשות דרך ביטוח תלמידים בחינם.
ההורים שלחו לנו הערכת חשבון עתידית הכוללת כיסוי לכול התרחישים האפשריים ובמחירים גבוהים מהנורמה שלדעתם עלינו לשלם או להתחייב על כך בכתב,
שאלתנו: האם אנחנו צריכים לשלם על הנזק שנגרם?
יש אפשרות לעשות את כל הטיפול דרך ביטוח תלמידים אך הוריו מבקשים לעשות את הטיפול אצל רופא פרטי, במידה ואנחנו אמורים לשלם, האם ההורים רשאים לבקש עלות של רופא פרטי כאשר יש ביטוח תלמידים וביטוח בריאות?
האם יש תשלום על עוגמת נפש או אובדן ימי עבודה טיפול פסיכולוגי?
האם החיוב לשלם הוא רק לאחר שהטיפול בוצע? או כפי שמבקשים מראש לכול תרחיש אפשרי?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

השאלה המהותית היא אם הבן חייב על אף שהוא פעל להשיב לעצמו את האופניים שגזלו ממנו וכן מצד שכעס על שפגעו בו. שתי נסיבות אלו הן בעיקרון סיבות לפטור את החובל בחבירו. קשה להכריע מבלי להכיר טוב את כל פרטי המקרה. לכאורה, לגבי זה שלקחו לו את האופניים, לא נראה שהיה היתר לבעוט בשל כך, הרי בסך הכל החבר לא התכוון לגזול את האופניים לצמיתות. מצד שהחבר הכעיס אותו ייתכן שהוא פטור.

לגבי השאלות האחרות, יש מחלוקת הפוסקים אם העובדה שיש ביטוח פוטר את הפוגע. הנפגע אינו רשאי לבחור רופא יקר, אם יש רופא יותר זול שהוא מומחה לטיפול זה (חוץ מרופא שעובד חינם שהוא לא אופציה). אין תשלום על עוגמת נפש, אבל יש תשלום על הפסד ימי עבודה לנפגע עצמו ומסתבר שאף על טיפול פסיכולוגי, אם יש צורך. על הכאבים חייבים לשלם לצאת ידי שמים.

בעיקרון, החיוב לשלם הוא רק עם ביצוע הטיפול.

מקורות:

לעניין החובל להציל ממונו, עיין שו"ע חו"מ סי' ד ועיין עלון המשפט גליון 30 עמוד ד. לעניין החובל לאחר שפגעו בו, עיין שם סי' תכא סעיף יג. לעניין אם ביטוח פוטר, דעת האור שמח בהלכות שכירות פ"ז ה"א ושו"ת מהרש"ם ח"ד סי' ז, שמזיק חייב לשלם גם אם יש לניזוק ביטוח. בנוסף חברת הביטוח מחייבת למסור את פרטי הפוגע ויכולה לתבוע אותו (במקרה זה שפוגע פחות מגיל 18 לא ידוע לי). לעניין הפסד ימי עבודה וכאבים, עיין שו"ע חו"מ סי' א סעיף ב. לעניין זמן התשלום עיין שם סי' תכ סעיפים יח-יט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל