לתרומות לחץ כאן

דם בביצים

שאלה:

שלום וברכה
אם נמצא דם בביצה שמגיעה רק מנקיבה האם זה נכון שאפשר להוציא את הדם ולאכול את הביצה ( כפסק המחבר בסימן פו) או שצריך לזרוק את כל הביצה?

אם הביצה מותרת על ידי זריקת דמה, מה הדין בביצה שהיא ספק ספנא מארעא ולא ודאי שמגיעה ללא זכר, (יש לציין שבמקום שבו אני נמצא כשליש מהביצים בכל תבנית נמצאות עם דם וזה גורם הפסד)
תודה רבה

תשובה:

שלום רב

בנוגע לביצה המופרית מזכר, למנהג האשכנזים תמיד היא אסורה כולה, ולמנהג הספרדים אם הדם נמצא בחלמון כולה אסורה, ואם בחלבון רק הדם אסור, ראה שו”ע ורמ”א סי’ סו סעי’ ג.

לגבי ביצי תנובה יש דיון בין הפוסקים, ונקדים תחילה:

בנוגע לאיסור דם בביצים יש הבדל בין ביצים מופרות – שבאו על ידי זכר, שאם יש בהן דם דינן כמאכלות אסורות והכלים נאסרים וכו’, לביצים שאינן מופרות אלא מלאכותיות – על ידי חימום, שהדם בהן אסור רק משום מראית העין, ורק הדם עצמו אסור ושאר הביצה מותרת. ראה שו”ת אגרות משה יו”ד א ומנחת יצחק ח”א סי’ קו, ויביע אומר ח”ג יו”ד סי’ ב.

ביצי תנובה, רובן אינן מופרות, אולם כ15% מהן מופרות, ובזה מעיקר הדין יש ללכת אחר הרוב ולהקל בדינן כדלעיל וכן הוראת הגר”ע יוסף ביביע אומר ח”ב יו”ד סי’ ב ובח”ג סי’ נז, אולם יש שהחמירו בזה, ראה מנחת יצחק שם ואגרות משה שם סי’ לו ובשבט הלוי ח”ב סי’ כב, וכך מנהג העולם. אלא שגם הם לא החמירו אלא שיש להשליך את הביצה כולה, אבל הכלי בו בושלה לא צריך הכשרה ודי בכך שמניחים אותו 24 שעות ללא שימוש.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מה שכתבתם שנהגו העולם להשליך את הביצה כולה זה דווקא בביצה אחת כיון שאין הפסד כל כך אבל בהפסד מרובה הקלו להוציא רק את הדם כמבואר בתשובה אחרת.
    מכמה הפסד גם המחמירים כבר מקילים?
    ומה הדין כגון במרוקו שם הביצים חומות ויש הרבה ביצים עם דם
    גם צריך לדעת האם במרוקו הביצים בשוק אינן מופרות

  2. לא הבנתי את התשובה
    מה למעשה גדר של הפסד מרובה בעניין זה
    האם מחוץ למחבת זה מועט ובתוך המחבת זה מרובה
    או תלוי במספר הביצים
    או שתלוי אם נתערב בתבשיל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל