לתרומות לחץ כאן

מגיס בשבת – בישול

שאלה:

בספר ארחות שבת (עמ' מט) מביא טעם להשיטת שיש איסור הגסה בתבשיל מבושל כל צרכו
וז"ל – "ושמענו ממו"ר הגר"ש אויערבאך שליט"א דיתכן שגם בתבשיל מבושל כ"צ יש בו כמה משהויין שלא נתבשלו כל צרכם ומ"מ כבר חשיב מבושל דאין בישול אחר בישול אבל הגסה זו כל פעולתו להגים שיהא הכל ממש מכושל וזה מצורכי הבישול כלשון הרמב"ם וזה שייך גם כמבושל כ"צ"

ואינו מובן אצלי, שאם יש משהויין שלא נתבשלו כל צרכם בכמה תבשילים למה אין אסור של בישול אחר שבתבשיל שלא נתשבשלו כל צרכו אסור לבשלו בשבת?

תשובה:

שלום רב

כוונתם כיון שאנשים לא מחשיבים בדרך כלל את אותם "משהויין" כדבר לעצמו, ומבחינתם המאכל כולו מבושל, אין כאן תיקון חשוב, אלא שכאשר אדם מגיס הוא בעצם מגלה דעתו שחשוב לו שהכל יתבשל כהלכה, וממילא יש כאן איסור בישול.

סברא זו תמוהה בעיני קצת, שהרי בפוסקים דנים על לקיחה בכף אם יש בה חשש הגסה, שום אין כל כוונה להגיס, ובהכרח אין הדבר תלוי בדעת האדם אלא אם בפועל הוא מרבה בבישול, וצ"ע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל