לתרומות לחץ כאן

תפילין במטוס בשבת

שאלה:

בסד
אדם חילוני שואל אם יקח את התפילין במטוס שנאלץ לטוס בשבת

תשובה:

שלום וברכה

השאלה מצערת וכואבת מאוד..

אסור לטוס בשבת, אלא במקום פיקוח נפש ממש – סכנת חיים… ולעצם הענין, כאשר אדם אכן נצרך לנסוע מחמת פיקוח נפש, בדרך כלל אין צורך לקחת תפילין, ולפי שמסתבר שבמקום שיהיה יהיו גם תפילין.

כאשר לא יהיו תפילין במקום שיגיע לשם, מותר לקחת עמו תפילין ובלבד שלקיחת התפילין מהבית ועד המקום שיגיע לשם תעשה על ידי גוי.

באופן שאין שם גוי שיוכל לשלוח עמו את התפילין, וכשיגיע למקומו לא יהיה לו אפשרות לקבל תפילין בכלל דהיינו שיהיה הרבה ימים בלא תפילין, המיקל לקחת את תפיליו עמו ויקחם בשינוי [דהיינו להניח בתוך תיק ולסחוב על הכתף] יש לו על מי לסמוך.

אבל כאן יש נושא אחר לגמרי, כיון שמדובר באדם חילוני שאני מניח שאם לא יקח את התפילין לא יטרח להניח אחרים, ואולי יתרשל לגמרי כבר במצוה זו ויתקרר גם לעתיד ר"ל, יש להתיר לו לקחת.

אבל שוב, יש לעשות כל מה שאפשר כדי להעמידו על חומרת הנושא של חילול שבת, זה עצוב עד מאוד.

מקורות:

הטיסה בשבת כוללת בה איסורים רבים, ופשוט שאין להקל בזה כלל וכלל אם לא במקום פיקוח נפש.

הכלל הוא שאדם פטור מן המצוה כאשר יש איסור שבת שמונע ממנו זאת, אפילו אם האיסור הוא איסור מדרבנן, ומשום כך אדם שאין לו שופר ויש שופר על גבי אילן פטור מתקיעת שופר בראש השנה משום איסור דרבנן, וע”ע חשוקי חמד (על מס’ שבת דף צב.) שמנה 4 איסורים שעלולים לעבור כשמוציאים תפילין במקרה כעין זה,

במקרה שיהיה ימים רבים בלא תפילין ואין אפשרות להביא לו תפילין עי’ שו”ת חלקת יעקב (או”ח סי’ קי) שהקל בזה במקרה של חייל שיוצא למלחמה ויהיה הרבה ימים בלא תפילין, באופן שלוקח כלאחר יד.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל