אמירת קבלת שבת לפני פלג המנחה

רבני בית ההוראה
י"ד אב ה'תשע"ז

שאלה:

שלום,
כאשר מתפללים ערבית של שבת בער”ש – מפלג המנחה, האם אפשר לומר לכה דודי לפני הפלג ואז בפלג “ברכו” וכו’ או שחייב לומר לכה דודי אחרי הפלג?

תשובה:

שלום וברכה

אין כל טעם לכאורה לומר קבלת שבת בזמן שלא ניתן לקבל בו שבת… לכן יש להתחיל קבלת שבת עם פלג המנחה ולא קודם לכן.

בהצלחה.

8 תגובות

  • אורן:

    קבלת שבת היא לפני שבת. ואדרבא כמו שבערבית בשבת רגילה מסיימים מנחה לפני השקיעה ועושים קבלת שבת לפני השקיעה כדי שתחול גם תוספת שבת, מה הבעיה כאן?

  • אורן:

    נ.ב: גם בשוע סימן רסא,ד לא מוזכר כלל דין קבלת שבת בפסוקים וכו”. רק אמירת ברכו ומזמור שיר..

  • רבני בית ההוראה:

    כי כאן לא יכולה לחול תוספת שבת בזמן זה. זה בדיוק הענין. אינני אומר שזה אסור, עיקר קבלת השבת היא בבואי בשלום או מזמור שיר, ואפשר לומר את הפרקים הקודמים קודם, אבל זה נראה לי חסר טעם.

  • אורן:

    ואם יגידו המזמורים אחרי פלג , איזו תוספת יש פה? שהרי הם כבר”בתוך הזמן”. בשונה מאמירת מזמורים לפני השקיע שטרם הגיעה הזמן ויש בכך תוספת

  • רבני בית ההוראה:

    לא הבנתי אותך בכלל, השבת לא חלה מאליה בפלג המנחה, על ידי אמירת הקבלת שבת אדם מקבל עליו את השבת, השבת נכנסת מעצמה רק בשקיעה. אני מבין ממך כאילו יש שני מסלולים ואם בחרתי להקדים זה יחול מאליו בפלג המנחה, זה לא נכון, אלא מפלג המנחה בכל נקודה שבה תבחר לקבל עליך שבת היא תחול עליך מרגע זה ואילך.

  • אורן:

    לא הבנת כוונתי.
    השבת חלה רק כאשר הם יאמרו מזמור שיר או ברכו. זו כוונתי ( ראה מרן השוע רסא,ד). ולכן אמירת לכה דודי אינה אסורה אך גם לא משחקת תפקיד.

  • רבני בית ההוראה:

    כיון שאין חיוב לאומרם, וגם הקבלה אינה באמירתם, ולכן אמרתי שעיקר הקבלה היא בבואי בשלום ומזמור שיר, אבל עדיין הדעת נותנת כנ”ל.

  • רבני בית ההוראה:

    נכון, אבל לדעתי היא גם לא מתאימה בזמן שאינו ראוי להכנסת שבת. אבל אני מסכים שאין בכך איסור, בלאו הכי גם זה לא ממש חיוב לאומרם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *