לתרומות לחץ כאן

בסיס לדבר האסור והמותר / בסיס לדבר האסור כששכח שם חפץ בערב שבת

שאלה:

שלום
במגירה באמבטיה אני צריך את מי פה אבל יש במגירה מכונת תספורת, מראה בגודל בינוני, כל מיני משחות לפנים מותר לפתוח את המגירה בשביל להוציא את מי פה?
שמתי את הפלאפון על הכיסא בערב שבת
והיה בדעתי להטעין קצת ולהזיז אותו לפני כניסת שבת ושכחתי אותו על הכיסא יש אפשרות להזיז אותו מהכיסא אם אני צריך את הכיסא בשבת?

תשובה:

שלום וברכה

כיון שרוב הדברים במגירה הם מוקצה, המגירה נחשבת בסיס לדבר האסור ולא ניתן לפתוח אותה בשבת. כדי שתחשב בסיס לדבר האסור והמותר, צריך שהמוקצה וההיתר יהיו שווי אותו ערך, במקרה שלך זה לא כך. על ההגדרה בזה ראה עוד כאן.

כיון שהפלאפון נשכח על הכסא הוא לא נעשה בסיס לדבר האסור, ואתה יכול לשמוט את הטלפון ולנער אותו, ולהשתמש בכסא בשבת.ראה משנה ברורה סי’ שט ס”ק יח, שהביא בענין זה מחלוקת תרומת הדשן ובית יוסף, והבית יוסף הוא המיקל בענין.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב ויישר כח,
    אני שואל: האם להלכה לא מתחשבים בגדר של בסיס לדבר האסור והמותר לפי החשיבות השבת, ולא לפי החשיבות באופן כללי ? בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

  2. הדבר הזה נכון לפי הרבה פוסקים לגבי דבר שהוא צורך מובהק של שבת, כמו חלות שהן עיקר הסעודה, ולא בכל דבר היתר שאני רוצה להשתמש בו השבת, שאם לא כן בטל כל הדין זה לגמרי, בשבת תמיד ההיתר חשוב יותר מהאסור…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל