לתרומות לחץ כאן

התנחלויות מבודדות בראי ההלכה

שאלה:

שלום לרבנים האם בית הכנסת של נערי גבעות שמקימים בגבעות{ לא באישור המדינה} האם יש לה דין של בית הכנסת רגיל שאסור לנתצו? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ראשית נקדים שברור שבית כנסת שנבנה בלי רשות בעלי הקרקע אין לו שום קדושה ובודאי מותר לנתוץ אותו. מכאן נבוא לשאלה עקרונית הנוגעת לסמכות המדינה לקבוע היכן יקום ישוב והיכן לא, קטונתי מלהכריע בענין זה, ברור שבאופן כללי אם המדינה מגיעה למסקנה, שישוב מבודד כזה או אחר מסכן חיילים ואזרחים לחינם והיא מבקשת למונעו, או בגלל שהוא מתסיס לחינם וכו', יש לה את הסמכות לכך, המצב בארץ מאוד נפיץ, ואם כל אדם יעשה את הישר בעיניו איש את רעהו חיים בלעו… באופן כללי גדולי ישראל דחו בכל תוקף התיישבויות מסוכנות אלו.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שלום לרבנים רציתי לדעת מי אלה גדולי ישראל? 2 ולדעת הפוסקים שאין דינא דמלכותא דינא ה"ה? 3 האם יש מקור שבשביל שיהיה סמכות לדינא דמלכותא דינא חייב שהיא תתנהג בשווה עם כל התושבים? תודה רבה!

  2. גדולי ישראל בענין זה בדעה אחת, הגר"ע יוסף הגרא"מ ש"ך, הגרי"ש אלישיב ועוד ועוד.
    לא הזכרתי בתשובתי נושא של דינא דמלכותא, הסברתי רק שלא הגיוני לא מבחינה הלכתית ולא מבחינה ציבורית להציב קראון באופן בלתי מפוקח כאשר לפי דעת כל הגורמים הרלוונטים וכל אדם בעל דעה, זה מסכן חיילים ואזרחים ולא טוב ליהודים.

  3. המציאות מראה שבדיוק ההיפך. כל ויתור לערבים הביא טרור. הערבים לא מנסים לפגוע בהתנחלויות מבודדות יותר מאשר במקומות מיושבים בהרבה, כמו ערים ויישובים גדולים.

    אם המדינה מחליטה לתת מחווה לאבו מאזן והורסת בית כנסת, ומצד שני משאירה את שאר הבתים באותו מקום, המדינה מראה בפירוש שאין כאן בעיה בטחונית אלא רק הרס לשם הרס.

    אם המדינה מחליטה משהו נגד התורה, אין תוקף להחלטותיה – זה נכון לגבי הגבלות על השחיטה הכשרה, הגבלות על ברית מילה, נישואי בני אותו מין וגם לגבי יישוב הארץ

  4. אני לא דיברתי על ויתור לערבים, הויתור מתחיל כאשר הישוב כבר הוקם… אני דיברתי על ההחלטה להקימו. כל בר דעת מבין שהתנחלות מבודדת מסוכנת הרבה יותר ומצריכה משאבים גדולים יותר. לא דיברתי על החלטה נגד התורה, אלא להיפך, לדעתי כך היא דעת התורה, שכיון שהישיבה במקומות אלו מביאה לחשש פיקוח נפש, הדבר אסור על פי תורה. הזכרתי את חוות דעת המומחים כדי להגיע להחלטה מה הדין על פי התורה, לא על פי חוק המדינה, כך שדבריך אינם ממין הטענה.

  5. ויתור לא רק שישוב קיים ויתור זה גם על מקומות בארץ ישראל שלא נותנים לישב מטעם פחד מאמריקה וכדומה ההשלכות של זה מצב של מגורים לערבים ובדואים במקומות אלו תוצאות של פחד להיסתובב במקומות אלו ופחד לנסוע שם דרך כבישים סלולים כבר ויש כלל שמוכיח את עצמו"אם אתה לא תהיה שם הם יהיו כאן" עיין לוד ,רמלה, דרום תל אביב חיפה ועוד ולכן צריך לכבוש כמה שיותר מקומות כמו אלון מורה גבעת אסף ועוד שכמו בניגוד למדינה שנלחמת בבניה בזמן שהגוים עושים מה שרוצים בין באדמה בין באדם ובפרט בחילים(למשל החיל אזריה)….

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *