לתרומות לחץ כאן

מכות לילדים

שאלה:

בס"ד
שלום רב
האם מבחינה הלכתית יש היתר להורה (אב) להכות בחוזקה את ילדיו כעונש על התנהגותם / ציונים רעים וכדומה עד גיל מצוות 12/ 13 ?
מדובר אך ורק על מכות לשם חינוך . לרוב באמצעות חגורה. האם יש הבדל בחינוך זה לבן /בת ?
האם הילד חייב לקבל מכות אלו בהבנה או שרשאי לחוש שנאה להורה שלו גם בדיעבד ? ואם חש שנאה האם נחשב לו לחטא ?
תודה.

תשובה:

חלילה וחס!

ראשית לא ראיתי ילד שמקבל חשק ללמוד על ידי מכות…

שנית הדבר מפתח רק כעס ומרירות ומלמד את הילד להרביץ…

חושך שבטו שונא בנו לימדנו גדול מחנכי דורינו הרב וולבה, שהוא בשיחות מלב אל לב, דברי תוכחה המתקבלים על הלב, עטופים בהרבה עידוד ומחמאות על מה שכן בסדר.

ערב טוב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בס"ד
    שלום רב
    האם האדם רשאי לשנוא בליבו את ההורה , או שעליו לשוב בתשובה ולמחול להורה?
    האם שנאה כלפי ההורה זו עבירה ? אדם שמרגיש רגשות כעס ושנאה עובר על מצוות כיבוד אב ?

  2. בספר החרדים כתב שחובה לכבד גם בלב, למצוא את נקודות הזכות להורים וכו'. ואגב אסור לשנוא שום יהודי שאינו בגדר רשע. טעות חינוכית אינה רשע.

  3. מה במקרה של ילד שבלי סוף מציק לאחרים ומרביץ להם והנסיון לשיחה לבבית מביאה תוצאות רק לתווך מאוד קצר? בהרגשה אתו כאילו נהנה מזה שמצליח להיות תמיד במרכז העניינים על ידי זה שכולם צריכים תמיד להתעסק אתו עד שלפעמים כבר פשוט אי אפשר לסבול אותו.. מה עושים אם זה?

  4. מאוד קשה לייעץ בלי להכיר את הילד מקרוב, ואפילו בלי לדעת את גילו [שזה מאוד משנה ביחס לסגנון השיחה איתו], באופן כללי, בהנחה שהוא יכול להבין דבר כזה, אין לדבר איתו כרגע על מוסר ודרך נאותה מבחינה ערכית, כי זה לא מה שמעניין אותו, צריך להזכיר זאת, אבל יש לשוחח איתו עמוקות על כך שאנשים לא אוהבים מי שמציק! ושידע, שגם אם נראה לו שכרגע מכבדים אותו על כך, זה רק בגלל שמפחדים ממנו קצת, אבל זה גורם שלא יאהבו אותו. ואם הוא רוצה שיאהבו אותו, הוא צריך לנהוג באופן שגורם לאהבה, ידידות נאמנות נתינה ויתור נעימות ועוד.
    זו נקודה ראשונה, והיא לא התנהגות קבועה מולו, אלא כמה שיחות בודדות חזקות מכוונות.
    נקודה שניה חשובה מאוד, וכאן אנחנו מדברים על ההתנהלות הכללית מול הענין, יש לבדוק מה גורם לילד לנהוג כך. האמירה שלך כביכול זה גורם לו להיות במרכז, היא קצת מלמעלה בעיני, אולי הוא באמת לא מקבל תשומת לב באופן אחר, אולי הוא נפגע בעצמו וזו הדרך שלו לפרק את זה, יכול להיות שמשהו מעיק עליו מבפנים, ובענין זה כדאי להתייעץ עם היועץ החינוכי של בית הספר לחשוב בבית וכו'.
    והכי חשוב ומועיל: לתת לו תפקידים אחראיים ולהחמיא לו מאוד כשהוא מבצע אותם. לא לגעור בו על כשלונות. להתעלם ממנו כשהוא מכה [להציל את הנרדף, אבל לא לחנך אז מאוד], להחמיא לו היטב כשהוא נוהג טוב. לתת לו הרבה מקום של כבוד והערכה בבית. להראות לו אהבה גלויה, מילים טובות על דברים אמיתיים, חיבוק נשיקה. ליצור אצלו התנייה חיובית למעשים והתנהגות טובה, ובעיקר לעצם האישיות שלו. לשבח ברבים פרטים מהאישיות שלו מה שיגרום לו לרצות להצדיק את האמירות הללו.
    בקיצור כמה שפחות לעסוק בגערות ובאמירות ישירות להתנהגות נכונה, וכמה שיותר ליצור אצלו התנייה חיובית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל