לתרומות לחץ כאן

על מי מברכים ברוך שחלק מחכמתו? / ברכה על כדורגל

שאלה:

שלום רב, אני הולך להרצאות של הרב זמיר כהן, האם אני צריך לברך" שחלק מחכמתו ליראיו"? אם כן וכבר ראיתי אותו פעם אחת ולא בירכתי אני יכול לברך או שכבר פספסתי את הברכה? אני יודע שצריך לברך על כל דבר שנהנים ממנו, אני נהנה לשחק כדורגל האם צריך לברך איזה ברכה לפני שאני משחק? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

אין צורך לברך ברכה זו על הרב זמיר כהן, ברכה זו נאמרת רק על תלמיד חכם מופלג באופן מיוחד מאוד בין חכמי הדור, כמו הגר"ע יוסף או הגרי"ש אלישיב וכדומה, וגם בזה נחלקו הדעות כפי שתוכל לראות במקורות. הרב זמיר כהן אכן שפתים ישק, תלמיד חכם מלא וגדוש, אבל כמוהו ברוך ה' יש עוד בעם ישראל.

ברכות הנהנין יש להם כללים לא כל הנאה מברכים עליה. כך שאתה יכול להמשיך לשחק ללא ברכה…

מקורות:

בענין זה נחלקו הדעות: יש סוברים שהואיל ולכמה ענינים נזכר בפוסקים שאין תלמיד חכם בזמן הזה, אין לברך בזמנינו ברכה זו אפילו על חכם גדול שבדור אלא בלי שם ומלכות, ראה שו”ת ציץ אליעזר חכ”ב סי’ יד אות ב, ישכיל עבדי ח”ח סי’ כה, שלמת חיים סי’ קמ, הר צבי ח”א סי’ קטו, ואור לציון ח”ב עמ’ שי. ויש שסברו שאף בזמנינו הכל נקבע לפי החכם המופלג שבאותו הדור, ולכן מי שנחשב למורה הוראה מובהק שבני התורה נשמעים להכרעותיו, ניתן לברך עליו ברכה זו בשם ומלכות, ראה שו”ת אז נדברו חי”א סי’ ד, והליכות עולם ח”ב סי’ קעט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל