לתרומות לחץ כאן

הקלטות סתר וצילום הם ראיה? מעמדו של דנ"א לקביעת אבהות

שאלה:

הרב,
האם הקלטות סתר הם ראיה ביהדות? (בבית הדין)
מה לגבי צילומי וידאו הם ראיה?
ומה לגבי תוצאות בדיקה גנטית (DNA) הם ראיה לאבהות?
ועד שאלה האם מותר להקליט מישהו שאינו יודע על כך?

תשובה:

שלום רב,

א. הקלטות סתר מהוות ראיה כל עוד אין חשש לזיוף וכד'. כלומר, בדרך כלל הן פועלות באופן שהאיש אותו הקליטו מודה כתוצאה מההקלטה ולכן ניתן לקבוע הלכה עפ"י הודאתו. (בהתאם לסוג הנידון או ההודאה). וכך גם צילומי וידאו, גם אותם כמובן ניתן לערוך, והן מועילות כל עוד אין הכחשה וכו'.

ב. דנ"א לקביעת אבהות זו הוכחה של 100%. אלא שיש פעמים כמו לגבי ממזרות אם הילד הוחזק ככשר, שלא ניתן להאמין לאנשים שאינם כשרים לעדות שאכן הבדיקה נעשה כדין, וחזקה לא מרעי אומנותיה לא תעזור, כפי שביארתי בהרחבה כאן. וראה עוד כאן וכאן

יחד עם זה, כדי לפטור ממזונות, בדיקות אלו יכולים לסייע. ולפעמים גם אין צורך בבדיקה כזו כדי לפטור ממזונות, ודי בספק רציני שנוצר במציאות האם הוא האב או לא, כדי לפטור את הבעל ממזונות למרות שהילד עדיין יהיה כשר ולא יקבע עליו דין ממזרות, כפי שביארתי בהרחבה בספר "פסקי דין – אישות, יוחסין, ממזרות". סי' יא.

כמובן, שצריכים לדעת שבאופן שיש חשש לממזרות עפ"י חוק מידע גנטי אסור לערוך בדיקות כאלה ללא אישות נשיא בית הדין הגדול (היום – הראשון לציון הרב יצחק יוסף) ואישור כזה לעולם לא יתקבל כל עוד יש חשש לערעור בכשרות הילד.

ג. אסור לצלם או להקליט מישהו ללא ידיעתו באופן שהוא יכול להפגע מזה. וזו סברא פשוטה מחרם דרבנו גרשום שלא לעיין במכתב של השני ללא ידיעתו או רשותו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל