לתרומות לחץ כאן

שם האב החתן שגוי בכתובה / גיור רפורמי

שאלה:

מה דינה של כתובה אם השם של אבי החתן שגוי ואם הוא בעצמו גוי שהתגייר על ידי הרפורמיים . רב תודות על התשובה ביקרא דאוריתא

תשובה:

שלום רב,

לגבי השינוי בשם האב: השאלה היא מה השינוי, אם השינוי הוא מוחלט כמו כתבו יוסף במקום שמעון, צריך לכתוב כתובה חדשה משום שזה שינוי בשם של החתן עצמו. במקום אברהם בן שמעון, כתבו אברהם בן יוסף. וראה במקורות.

אם החתן התגייר אצל הרפורמים, דינו כגוי גמור – לגבי "הקבלת מצוות" שלו עוד היה איכשהו מקום לדון ולדמות את זה לגר שהתגייר בין העמים שאפילו אם הוא עובד ע"ז מאחר שאינו יודע מעבר לזה וכך הוא סבור שעושים היהודים הגיור תופס. אולם אין כאן כלל גירות בפני שלשה כשרים ולכן אין ספק שהאיש גוי גמור.

מקורות:

בשו"ע אבה"ע סי' קכט סעי' י' פסק שינה שם האב הגט פסול. וכך נקטו רוב רובם של הפוסקים, ויש שאף ביארו ששינוי כזה הוא בעצם שינוי בשם עצמו, כך כתב בשו"ת בית יוסף דיני גיטין סי' יג, וכן בחזון איש סי' צב ס"ק טז ועוד אחרים. מאידך חשוב לדעת שעבודת הגרשוני פסק בדיעבד ששינוי שם האב אינו פוסל את הכתובה, והוכיח כך מדברי התוס' בגיטין פז שכל שינוי בתוספת שאינה הכרחית לכותבה בגט אינו פוסל. כלומר, מאחר שבדיעבד אם לא כתב שם האב כלל הגט כשר, א"כ גם שינוי בו לא יפסול. אולם רבים מהאחרונים דחו את דבריו לגמרי. עד שחמיו הצמח צדק כתב שחייבים לציין בסימן הזה בשו"ת עבודת הגרשוני שלא ניתן לסמוך על פסק זה. ודברים דומים כתב גם בשו"ת כנסת יחזקאל סי' נו. אמנם כל זה בגט, אבל הרעיון דומה גם בכתובה שאם יש שוני בשם האב בעצם זה שוני בשם של החתן עצמו.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל