לתרומות לחץ כאן

לשון הרע על מחלל שבת

שאלה:

שמעתי שמותר לדבר לשון הרע על מחלל שבת במזיד, אבל אם הוא תינוק שנשבה אסור. האם מותר לדבר לשון הרע על מחלל שבת שהוא תינוק שנשבה? האם מותר לדבר לשון הרע על אתאיסט שהוא תינוק שנשבה? אם מישהו שנולד בבית חילוני ודיברתי איתו והסברתי לו על שבת מלא פעמים והוא עדיין מחלל שבת מותר לדבר על מישהו כזה לשון הרע? האם מותר לדבר לשון הרע על מישהו שמחלל שבת אבל טוען שהוא מאמין ב13 עיקרים?

תשובה:

שלום רב,

אכן בדברי רבינו יונה מבואר שמותר לדבר לשון הרע על מי מחלל שבת. אבל זה לא ברור לגמרי. ראה בחפץ חיים הלכות לשון הרע כלל ד' סי' ז' שהביא את דברי רבינו יונה וכך כתב:

כל אלו הדינים שכתבנו הוא דוקא באיש אשר מנהגו ודרכו להתחרט על חטאיו אבל אם בחנת את דרכו כי אין פחד אלהים לנגד עיניו ותמיד יתיצב על דרך לא טוב כמו הפורק מעליו עול מלכות שמים או שאינו נזהר מעבירה אחת אשר כל שער עמו יודעים שהיא עבירה דהיינו בין שאותה העבירה שהוא רוצה לגלות עשה החוטא כמה פעמים במזיד או שעבר במזיד כמה פעמים עבירה אחת המפורסמת לכל שהיא עבירה אם כן מוכח מינה שלא מחמת שגבר יצרו עליו עבר
על דברי ה' כי אם בשרירות לבו הוא הולך ואין פחד אלהים לנגד עיניו לכן מותר להכלימו ולספר בגנותו בין בפניו ובין שלא בפניו… אלא שסיים את דבריו שיש לכך כמה תנאים, ומונה אותם בבאר מים חיים:

א. שהחטאים שהההוא עושה יראה בעצמו ולא ישמע מאחרים

ב. אם יש למעשיו אפשרות לפרשנות אחרת אסור.

ג. שלא יגדיל את העוולה יותר ממה שהיא.

ד. שיכוון לתועלת כדי שיתרחקו ממנו ולא ילמדו ממעשיו.

ה. שלא יספר עליו לשון הרע בצינעא ובפניו יחניף לו.

כלומר, הערה ד' בעצם מסייגת מאד את ההיתר אם הוא עדיין קיים, כי אם צריך שזה יהיה לתועלת כפי שכתב, ממילא בעצם זה נכלל בשאר ההיתרים של לשון הרע – שמותר רק באופן שזה לתועלת.

כל זה כתבתי גם בלי להכנס לסוגיה של תינוק שנשבה. שזו סוגיה בפני עצמה. ולמרות שאתה אומר לו שאסור לחלל שבת בהחלט יתכן שעדיין הוא ייחשב לתינוק שנשבה וכך נוקטים רוב הפוסקים.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. על הצד שהוא לא תינוק שנשבה, יתכן לומר שהוא אפיקורוס כידוע שמי שמבזה ת"ח, קורא בספרים החיצוניים , מבזה את המועדות וכו , לפי הדברים שנפסקו להלכה שמגדירים אפיקורסות ,לכאורה חילוני רגיל נכנס בגדר הזה ה"י ?

  2. התכוונתי לסיים שאם אכן הוא אפיקורוס אז אין שום תנאי כפי שכתב החפץ חיים,
    עוד יש לבאר שגם אם הוא תינוק שנשבה אבל אינו בכלל עמיתך לפי מה שכתבו האחרונים והבאתם כאן באתר בעניין מפני שיבה תקום,
    ה"ה לעניין לשון הרע ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל