לתרומות לחץ כאן

פצוע דכה כהן

שאלה:

פצוע דכא וזרע לבטלה

אני חוזר בתשובה ואני כהן.
יש לי חשד לגבי שאני פצוע דכא. מצד אחד אני מתבייש לעשות בדיקה מסוג זה, חוץ מזה אני חושש לעשות זאת.
מצד שני, אני עברתי את האיסור לא תתורו ופשעתי בהוצאת זרע לבטלה.
ז"א, קרי ממש ר"ל..

א. האם יכולת להוליד יכולה להתבטא ע"י הוצאת זרע לבטלה ר"ל?
ב. האם פשע זה פוסל את הכהונה? עבודה בבית המקדש?

תודה רבה על התשובות ואני מאחל לזכות לכולם לביאת המשיח ולבניית בית חיינו..

תשובה:

שלום רב,

ננסה לעשות קצת סדר בדברים.

א. אם אתה נחשב לפצוע דכה, הדין הוא שאינך כהן ולדוגמא, מותר לך להנשא לגיורת, ואולי גם אם היא גרושה (עי' חלקת מחוקק ובית שמואל בתחילת סי' ה'). אולם מאידך, אסור לך להנשא בקהל משום שפצוע דכה הוא אחד מפוסלי קהל. ומאידך אם אתה לא נחשב לפצוע דכה הינך כהן רגיל.

אולם חשוב לדעת שפצוע דכה וכרות שפכה נאסרו לקהל רק באופן שנעשו כך בידי אדם, אבל  אם נעשו כך בידי שמים, לא נאסרו לקהל. אלא שנחלקו הראשונים מה נחשב בידי שמים, וכך כתב בשו"ע (סי' ה' סעי' י'): "כל פיסול שאמרו בענין זה, כשלא היה בידי שמים, כגון שכרתו אדם או הכהו קוץ וכיוצא בדברים אלו. אבל אם נולד כרות שפכה או פצוע דכא, או שנולד בלא ביצים, או שחלה מחמת גופו ובטלו ממנו איברים אלו, או שנולד בהם שחין והמסה אותו או כרתן, הרי זה כשר לבא בקהל, שכל אלו בידי שמים, להרמב"ם. אבל לרש"י והרא"ש לא מקרי בידי שמים אלא על ידי רעמים וברד או ממעי אמו, אבל ע"י חולי חשיב בידי אדם ופסול". ראה שם באוצר הפוסקים, שלדינא אנו פוסקים כדעת הרמב"ם, שע"י חולי נחשב לבידי שמים ואינו נאסר לקהל.

עוד כתבו כמה מהפוסקים, שאם נחלה, ומחמת המחלה עשאו הרופא פצוע דכה גם זה נחשב בידי שמים. כך כתב בשו"ת חתם סופר (אבה"ע סי' יז), וכך צידד גם בבית מאיר (שם סי' ה' סעי' י'), חוט המשולש (סי' יא). אולם אין זה מוסכם על דעת כל הפוסקים, ראה שו"ת בית יצחק (אבה"ע ח"א סי' לו אות ד'), חלקת יואב (אבה"ע סי' ג'), ושו"ת מהרש"ם (ח"א סי' קעו). וראה עוד בשו"ת מנחת יצחק (ח"ב סי' קכג אות י').

עוד נוסיף, אפילו אם בסיטואציה שלך יש ספק אם אתה נחשב לפצוע דכה או לא. כתב בשו"ת נודע ביהודה (קמא אבה"ע סי' ו') שפצוע דכה גם הוא בכלל פסולי קהל שנאמר בהם שאינם אסורים אלא באופן ודאי, כמו בממזר, שלא אסרה תורה אלא ממזר ודאי, אבל ממזר ספק מותר מן התורה, כך גם פצוע דכה, לא נאסר אלא באופן שהוא ודאי פצוע דכא, אבל ספק פצוע דכה לא נאסר מן התורה. בנוסף, אמנם, ספק ממזר חכמים אסור אותו לקהל משום מעלת יוחסין, אולם זה רק בספר ממזר שהוא יכול להוליד, שייך לעשות בו מעלת יוחסין. אבל ספק פצ"ד שאינו אסור מן התורה, אין טעם להחמיר עליו ולאוסרו במקום ספק משום שלא שייך אצלו מעלת יוחסין שהרי ממילא אינו מוליד.

לסיכום: אני לא יודע מדוע אתה סבור שיתכן שאתה פצוע דכה, רק כתבתי את הדברים העיקריים, כדי שתבין שלא כ"כ מהר נעשים פצוע דכה… אתה מוזמן לפנות שוב בשאלה מדוע אתה סבור שיש לך בעיה כזו.

ב. לגבי שאלתך האם יש איסור הוצאת זרע לבטלה, התשובה היא ככל הנראה כן. כך הוא דעת רוב הפוסקים שאיסור הוצאת זרע לבטלה שייך גם בסריס או בפצוע דכה שאינו יכול להוליד. אם כי דעת המנחת פתים (אבה"ע סי' כה) שאין איסור זה קיים בפצוע דכה וכעין זה כתב גם בשו"ת שבט סופר אבה"ע סי' א'. וראה עוד באמרי בינה אבה"ע סי' ח'.

בכל אופן, פשוט שאין כל כל חסרון בעבודת בית המקדש (אם אין בעיה של פצ"ד). ועל עצם האיסור ודאי חייבים לשוב בתשובה שלמה ולחשוב עם עצמך כיצד אתה יכול לדאוג שמעשים כאלה לא יישנו בעתיד.

בהצלחה

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ב"ה
    תודה רבה על התשובה המהירה!
    סבורני שאני פצוע דכה משום שביצה אחת (שמאלית) יותר קטנה מימנית באופן די ניכר (זה לא תלוי כאשר חם או כאשר אני במקלחת.
    לא אמרו לי שום דבר שזה תוצאה של ניתוח כלשהו אלא כך נולדתי.

  2. כלומר, לפי מה שאתה אומר, אינך נחשב לפצוע דכה.
    ראה עוד בשו"ת תורת חסד (אבה"ע סי' לז) שדן בבחור בדיוק כמוך: שהביצה השמאלית היתה קטנה בהרבה מהימנית. ומרחיב להוכיח שהוא כשר לקהל. בנוסף ניתן לצרף את השיטות בראשונים הסוברים שגם בנשארה רק ביצה ימנית אינו נחשב לפצוע דכה. לכן אני לא רואה שיש לך סיבה לומר שאתה אסור בקהל.
    בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל