כתיבת סת"ם בשבלונה

שאלה:

שלו' רב,

בעניין כתיבת סת"ם בעזרת שבלונה לא הבנתי מדוע הדבר אסור (אף שמבחינה טכנית הדבר כמעט ולא אפשרי) ומדוע שייך הפסול המובא בירושלמי וכתב ולא ושפך, הרי גבולות האות נעשות ע"י השבלונה אף אם לא כותב על השבלונה אלא רק בתוכה, ולכן אף אם כותב גם על השבלונה בנוסף לקלף הרי יש כאן מעשה כתיבה, שמושך ידו בצורת האות שכותב ומה אכפת לי ש'עולה' גם על השבלונה הרי הקולמוס נוגע בקלף.

תשובה:

שלום רב

ההבדל בין כתיבה לשפיכה אינו תלוי אם אני שופך מגבוה או ממקום נמוך… אלא האם צורת האות נעשתה על ידי תנועת היד או שנעשתה מאליה. כאשר אתה סתם מקשקש על השבלונה ללא צורה מסויימת וממילא נעשית אות מחמת הכיסוי, זו שפיכה ולא כתיבה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלו' רב ויש"כ על התשובות הבהירות בקצרה!

    כונתי היא שכותב ככל כתיבה בתוך השבלונה על הקלף והקולמוס עולה אף על השבלונה. ולא שמקשקש או עושה תנועות עם הקולמוס כדי למלא החלל בדיו.

    האם זה נקרא קישקוש או כתיבה?

  2. יתכן שאם כותב בפנים והשבלונה רק תוחמת אותו זה מותר, אבל אם עלה על השבלונה באופן כזה שעל ידי תנועתו לא היתה נוצרת צורת אות זה כבר אסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל