לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

נישואין עם חילוני / גר עם קרובי משפחתו

שאלה:

ב"ה

שלום רב לכבוד רבני האתר

הרבנים, אני גיורת כבר שנה וחצי ברוך השם (אף אחד אחר במשפחה שלי הקרובה שלי לא יהודי) ובעצת חברה טובה אני פונה אליכם עם מספר שאלות הלכתיות שאשמח לקבל עליהן תשובה.

א. אני כאמור גיורת,רווקה,חרדית וספרדיה בת 22 ולמרבה הצער אני התאהבתי לפני כמה חודשים בבחור חילוני במקום העבודה שלי, אני מרגישה שאני פשוט מאוהבת בו ושהלב שלי נמשך אחריו, לא חשבתי אף פעם שאני אקלע למצב כזה שאתאהב בחילוני וגם לא סיפרתי על כך כמעט לאף אחד, ארצה בבקשה לשאול האם הלכתית יש עניין שאישה שומרת תורה ומצוות תתקרב אל חילוני ועל הדרך אולי תצליח לקרב אותו אל אבינו שבשמיים ובכך גם להתחיל וליצור מערכת זוגיות איתו כדת וכדין?
מצד אחד הלב שלי מאוד מציק לי ומצד שני אני לא מוכנה להתפשר על קיום תורה ומצוות ואין שום מצב בעולם שאתחתן עם חילוני שמתכוון להישאר חילוני, אשמח מאוד לעצה.
ב. אני שברתי לפני קצת יותר משבועיים את יד ימין אחרי שנפלתי ברחוב, אני כרגע מנשקת את המזוזה בלית ברירה עם יד שמאל למרות שאני יודעת שהמנהג הוא לנשק עם יד ימין, האם במקרה שלי זה בסדר כרגע לנשק עם יד שמאל את המזוזה עד שיורידו לי בעזרת השם את הגבס ביד ימין?
ג. סבא רבא שלי שיחיה יחגוג בקרוב את יום הולדתו ה92, ארצה לשאול האם כשאני אגיע אל בית האבות לבקר אותו ביחד עם שאר משפחתי מותר לי לתת לו חיבוק ונשיקה? אני כמובן מחבקת ומנשקת את אבא שלי ואת הסבים שלי אך אשמח לשמוע מה ההלכה עבור סבא רבא.
ד. אני יודעת שהרמב"ם אומר שאסור לחבק ולנשק אחים מבוגרים ואני אכן לא מנשקת ומחבקת יותר את אחי אבל אני הרבה פעמים דווקא כן לוחצת לו את היד מתוך כבוד ונימוס כשאנחנו נפגשים, האם זה מותר?
ה. אני מבקשת מחילה על השאלה הלא ממש נעימה הזו אך היא נוגעת מאוד בנושא של דרך ארץ, אני עדיין גרה בבית עם ההורים שלי ואני חולקת את החדר עם אחותי הקטנה, לפעמים קורה שאנחנו ביחד בחדר ואני נזקקת להפיח (וגם להיפך) ואחותי מוחלת מכבודה (וגם אני מוחלת מכבודי כשזה נוגע אליה), האם אני עוברת על איסור כלשהו אם אני עושה את אותו מעשה ליד אחותי? כמובן שאני לא עושה את אותו מעשה ליד אף בן אדם אחר אבל כשאני נמצאת עם אחותי באותו חדר לפעמים זה מאוד קשה להתאפק.

בברכת תודה רבה מראש ושבוע וטוב ומבורך

תשובה:

שלום וברכה

  1. קראתי את שאלתך והתפעלתי מהדבקות שלך בדרך החדשה, אין ספק שאת אהובה וקרובה אצל בורא העולם. למעשה, אין כל סיכוי לנהל חיי משפחה כאשר יש הבדל קוטבי כל כך בין הבעל לאשה, הקשר שאת מרגישה עכשיו מטשטש לך קצת את התובנה הזו, אבל זה פשוט בלתי אפשרי, זה מתכון מועד לפורענות על כל צעד ושעל. הן בשמירת חיי טהרה [גם אם הוא יסכים לכך, הבטחתו תחזיק בערך חודשיים…] הן מבחינת שבת, ועל כולנה חינוך הילדים. זה לחלוטין בלתי אפשרי. אחת מהשתים או שהוא יגרור אותך לויתור על כל עקרונותיך, או שהחיים בבית יהיו גיהנום… הסיכוי שהוא יחזור בתשובה הוא פחות מקלוש. אנשים חוזרים בתשובה לפעמים, אבל לא בגלל שנשותיהם חפצות בכך… לכן הייתי מציע לך לחתוך וכמה שיותר מהר, כדי שלחסוך את הקושי הרגשי הזה.
  2. אין הבדל ואת יכולה לנשק איך שיוצא לך, רפואה שלמה.
  3. יש להמנע מחיבוק ונישוק, ביחוד אפשר להקל יותר. בשו”ת אגרות משה אבהע”ז ח”ד סי’ סד דן אם מותר לגר להתיחד עם קרובותיו שמגיותו, שהרי מחד גיסא הן זרות לו ומאידך הסיבה שהתירו יחוד בקרובותיו מפני שטבע האדם שאינו חוטא עמהן, וסברא זו שייכת גם כאן, ולהלכה הכריע בזה לקולא, וכן פסקו בשבט הלוי ח”ט אבהע”ז סי’ רס, שו”ת ישיב משה עמ’ רס בשם הגרי”ש אלישיב, ושו”ת קנין תורה ח”ה סי’ קכו. אולם, בשו”ת להורות נתן ח”ז סי’ פז החמיר בענין זה, וראה שו”ת בצל החכמה ח”ד סי’ יד שנסתפק בדבר ומצדד לחלק לענין זה בין איסורים לדרבנן לאיסורים דאורייתא. בס ‘מנחת איש ח”א סי’ רצח הובא בשם בעל שו”ת משנה הלכות שמצדד לומר, שאין להקל בכך אלא באופן שקרובותיו נתגיירו אף הן, אבל אם הן עדיין גויות יש להמנע ועיי”ש טעמו.
  4. עם אח אפשר להקל בלחיצה של נימוס, אבל לא מגע של חיבה.
  5. לא ראוי לעשות לאנשים לא נעים, גם אם הם מוחלים.

בהצלחה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל