כיצד פוסלים עדי קידושין פסולים

רבני בית ההוראה
כ"ג תמוז ה'תשע"ז

שאלה:

שלו’ רב,

עדים האומרים בבית דין שהם היו עדי קדושין, והם עדים פסולים-קרובים או רשעים, האם יש לאמירתם תוקף של עדות בבי”ד, וא”כ כיצד מקבלים עדותם, הרי פסולים הם?

תשובה:

שלום רב,

העדים אינם נאמנים להעיד על עצמם שהם היו עדים פסולים, כפי שמבואר בסוגיה בכתובות יח. באופן זה לא ניתן לפסול את הקידושין, אם אנו יודעים על הקידושין ממקור אחר. אולם אם יודעים שהם אנשים פסולים (קרובים, לגבי פסול מחמת עבירה זה נידון אחר – יתכן שצריך קבלת עדות לפניהם), ויודעים שהם היו עדי הקידושין, ניתן לפסול את הקידושין בכפוף להלכות אחרות של פסילת קידושין מחמת העדים (ראה שו”ת חתם סופר אבה”ע סי’ ק’). כלומר, עצם הודאת הבעל והאישה שנערכו קידושין ע”י עדים אלו, אינו יוצר חזקה שהם נשואים, כדי שאח”כ לא נוכל לקבוע שהם אכן היו העדים.

לדוגמא, באה אישה מחו”ל ורק היא או קרוביה יודעים שהיא בעצם נשואה, והם גם מספרים לנו מי היו העדים, ואנו יודעים שעדים אלו הם פסולים, באופן הזה אפשר לבטל את הקידושין בכפוף לאמור לעיל.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *