שאלה:
שני סירים שעל הפלטה מכוסים מלפני שבת בשמיכה רוצים להוריד אחד תוך כדי השבת ואת השמיכה מקפלים ושמים על הסיר האחד ששיפולי השמיכה לא יורדים לכיוון הסיר האם זה נקרא באופן המיידי מוסיף הבל ?? או אפשר יהיה להנות מהתבשיל הזה בשבת.
תשובה:
שלום וברכה
עצם ההטמנה על פלטה היא הטמנה בדבר המוסיף הבל שאסורה גם בערב שבת, הסיבה שנהגו בעיקר האשכנזים להניח שמיכה מלמעלה, היא משום שנקטו שהטמנה במקצת אינה נחשבת בכלל הטמנה, כך שאין כל בעיה גם להניח שמיכה כזו גם בשבת עצמה.
הספרדים רבים נהגו להחמיר בהטמנה במקצת, ראה בענין זה הרבה תשובות באתר לפי החיפוש "הטמנה במקצת".
לפי דברי הרב יהיה אסור לשים את השמיכה כלל ושני הסירים יהיו אסורים בשבת ועיננו הרואות שרבים מהבתים כן נוהגים כך האם צריכים יהיו לשנות ממנהגם באופן מיידי ???
אינני מבין איך הבנת כך, אני כתבתי בדיוק הפוך… שטעם ההיתר הוא בגלל שאין הטמנה במקצת ומותר גם בשבת עצמה לשים את השמיכה, אלא שציינתי שגדולי הספרדים החמירו בהטמנה במקצת והאשכנזים נהגו היתר.
דעת הרב עובדיה להקל בהטמנה מערב שבת לכסות את כל הסיר לפי דעת הרמב"ן שהטמנה לחוד ושהיה לחוד. וכך כתב באחד מספרי המנהגים שנהגו כך קודם התפשטות הוראות מרן השו"ע. בברכה,
ויקטור בוחניק רחובות.
עברתי על כמה וכמה תשובות של הטמנה במקצת וראיתי ששו"ע אוסר הרב עובדיה אוסר והרמ"א מתיר מטעמי נוחות אי אפשר לנהוג כן אם פוסקים לדעת המחבר בידיעה ברורה הרבה שנוקטים לשיטת המחבר נהגו לכסות התבשיל לפני השבת ולכן שאלתי מה יהיה דין הסיר שנשאר על הפלטה והאם הסיר שירד גם איתו יש בעיה ??סליחה מראש על ההתעקשות
לא ידוע ובכל מקרה המנהג אינו כן. הכלל הידוע שהטמנה בדבר המוסיף הבל אסורה גם מערב שבת.
לאלו המקילים נראה שיש להקל ולהוסיף, כמבואר בשו"ע סי' רנז סעי' ד.
השאר תגובה