לתרומות לחץ כאן

תחומין בשבת בים?

שאלה:

בס״ד
בסימן רמח ב כתוב : ב. הא דאין מפליגין בספינה פחות משלשה ימים קודם השבת הטעם משום עונג שבת שכל שלשה ימים הראשונים יש להם צער ובלבול ודוקא למפליגים בימים המלוחים אבל בנהרות אין שום צער למפליגים בהם ולפיכך מותר להפליג בהם אפילו בערב שבת והוא שלא יהא ידוע לנו שאין בעומקם עשרה טפחים אבל במקום שידוע לנו שמקרקע הספינה לקרקע הנהר פחות מעשרה טפחים אסור (לצאת חוץ לתחום) משום איסור תחומין. הגה: וכן בספינה שיצטרך הישראל לבוא לידי מלאכה בשבת אסור ליכנס בה שלשה ימים קודם השבת אפילו הם נהרות הנובעים והיא למעלה מעשרה (ריב"ש סימן קנ"ב מהרי"ק). אבל אין איסור במה שהבהמות מושכות הספינה בשפת הנהר ולא דמי להליכה בקרון שאסור (מהרי"ק):

האם שאנחנו אומרים בים שהקרקעית הים עד 19 טפחים זה כרמלית והשאר מקום פטור, או שמעל המים 10 טפחים זה כרמלית ומעל 10 טפחים זה מקום פטור?

משמע מהדין הזה שהקרקעית הים , אולם בסימן שמו ,
יח. גדר כרמלית שלא יהא פחות מארבעה על ארבעה ואינה תופסת אלא עד עשרה ולמעלה מעשרה הוי מקום פטור וימים ונחלים ממיא משחינן הילכך הנוטל מהם מעל פני המים עד עשרה באויר הוי כרמלית למעלה מעשרה באויר הוי מקום פטור. הגה: בור העומד בכרמלית אפילו עמוק מאה אמה הוי כרמלית אלא אם כן הוא רחב ארבעה על ארבעה דאין מקום פטור בכרמלית כמו שיתבאר בסמוך:

והשאלה מדוע כתב בסימן רמח מקרקעית הים , שהרי הלכה לא מקרקעית הים ואם כן הרי כשהאנייה על המים הרי שתחתית האנייה הוא כרמלית ומה שעליו נחשב לכרמלית?

תשובה:

שלום וברכה

לא הבנתי את הסתירה. העשרה טפחים הראשונים מהקרקעית של הים ומעלה הם כרמלית, ואם האוניה שם יש בעיה של תחומין, למעלה מעשרה טפחים זה מקום פטור. ואגב, הניסוח כרמלית ומקום פטור אינו אמור לגבי איסור תחומין, אלא לגבי איסור הוצאה, אך בנושא שלך זה היינו הך…

שבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל