לתרומות לחץ כאן

קונה שאינו רוצה לשלם תיווך בטיעון שהמתווך לא חידש את רשיונו

שאלה:

שלום כבוד הרב אני מתווכת דירות ועבדתי על דירה במשך שנה שלמה מאוד קשה והוצאתי המון כספים על פרסומים דלק וכ' לבסוף מצאתי קונה לדירה שקנה אותה במחיר מאוד טוב שהיה מאוד מרוצה מהעסקה מה שקרה זה שאמא שלי חולה במחלה והראש שלי היה רק בה ששכחתי לחדש את הרישיון לשלם את אגרה שזה עיניין של חודש הלקוח הפך את עורו שהגיע זמן התשלום והתחיל לעשות בעיות לגבי התשלום בלי סיבה העיסקה הייתה כשרה וחיפש הכל כדי לא לשלם לי הוא ניצל את ההזדמנות שלא חידשתי את הרשיון!! ומי שלא מחדש את הרישיון לא זכאי לדמי תיווך השאלה שלי היא האם הקונה גזלן ומה העונש של אדם כזה רע? או שזה ניסיון שלי משמיים שהיה אמור לקרות לי חלילה ניסיון אחר וזה הלך בכסף ? יש לציין שאני עושה מעשר בלי להחשיב הוצאות שלי בכלל ואני מאוד התחזקתי בדת .וחלק מהכסף הזה היה אמור ללכת לבית כנסת ואוכל לנזקקים אשמח לתשובתך בנושא תודה

תשובה:

שלום רב,

כדי לזכות בדמי תיווך על פי הלכה לא צריך לחדש את הרישיון. אין כל ספק שהקונה הזה חייב לשלם לך את מלוא סכום התיווך. ואם אינו משלם הרי הוא עשוק שכר שכיר, שזה איסור דאורייתא! לגבי עונשו, אני לא יודע זה קובע רק בורא עולם, אבל מה שברור הוא שהוא עובר בכל יום שהוא לא משלם באיסור עושק שכר שכיר.

כתב הרמב"ם בהלכות שכירות פרק יא הלכה ב':

"כל הכובש שכר שכיר כאילו נטל נפשו ממנו שנאמר ואליו הוא נושא את נפשו, ועובר בארבע אזהרות ועשה עובר משום בל תעשוק ומשום בל תגזול ומשום לא תלין פעולת שכיר ומשום לא תבא עליו השמש ומשום ביומו תתן שכרו".

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל