שאלה:
שלום וברכה
שמעתי שעור מרב ידוע על דיני הקפת הראש (פאות הראש מקומן וכו')
הרב אמר שמי שתולש באזור הפאות שתי שערות עובר על איסור דאוריתא, גם שערה אחת נחשבת חצי שיעור האסור מהתורה
לכאורה איך אפשר לסרק את הפאות למי שיש פאות ארוכות??
תודה
תשובה:
שלום וברכה
למעשה נחלקו בשאלה זו תנא קמא ורבי אליעזר במשנה במכות דף כ,א ולהלכה פסקו הפוסקים כתנא קמא שאין חיוב על גילוח כל עוד אין זה גילוח אלא ליקוט השערות ותלישתם. כמו כן גם לרבי אליעזר שאין הלכה כמותו, כל עוד זה לא פסיק רישא שיתלש – אין איסור.
מקורות:
כך עולה בדברי הרמב”ם בפירוש המשניות שם ובמאירי בקידושין לה,ב וכך כתב הברטנורא במשנה שם שאין הלכה כרבי אליעזר, וכך סתמו הרמב”ם והשולחן ערוך סי' קפא שאין איסור אלא בתער.
בשו"ע הביא ב' שיטות וכתב לחוש לדבריהם, אולם בח"ס יו"ד סי' קל"ט נשאל על זה מהגרע"א איך מותר לסרוק ומשנה שלמה שנינו נזיר ומפספס ולא סורק משום פס"ר, הרי דסורק הוי פס"ר. והשיב ע"ז הח"ס שלא ראה לרבותיו ר"נ אדלר שהחמיר בזה וכתב שא"א להחמיר שהוא אפי' שלא בתער ולומר שיש איסור אפי' על ב' שערות אלא כשיטת הרמב"ם שיש איסור רק לפחות ממ' שערות עיי"ש
השולחן ערוך כותב לחוש ולאסור גם מספריים כעין תער בפאות הראש.
הוספה:
השולחן ערוך כותב לחוש ולאסור גם מספריים כעין תער בפאות
ולא רק מספריים כעין תער אסור, אלא כל שלא משאיר את השערות בגודל חצי ס"מ, עבר איסור הקפת הראש.
השאר תגובה