לתרומות לחץ כאן

הוציא הלוואה מהבנק על סמך עסק שרשום פורמלית על שמו

שאלה:

שלום רב!
רצוני לשאול במקרה דלהלן: אח שלי נכנס לתהליך פשיטת רגל, ונתמשך מזה שהחנות שנמצאת בבעלותו נקנה על ידי כדי שלא יוכלו לגבות מרווחי החנות, המכירה לכאורה נעשתה רק למראית העין (לא היה קנין עם ממון רק ע"י שטר). מאז, הם מנהלים את העסק והכל על ידם, רק ברשימות של בעלות העסק בבנק. מסים וכו' הכל על שמי.
אחרי כמה חדשים נכנסתי לבנק וללא ידיעת אחי ביקשתי הלואה של ערך 40,000 שח בפריסה של כארבעה שנים ונתתי את רוב הכסף לאח אחר והיה סיכום ביני לבינו שהוא ישלם.
ואני שואל על מי חל חיוב הממון בכגון דא. והאם יש כאן איסור גזל, ואפרט. האם זכות ההלואה נחשבת כזכות שיש עליה דין גזל שהרי רצון הבנק לתת ההלואה הוא משום ההכנסות שהם רואים מהעסק והכנסות אלה הם על ידי אלה שמנהלים העסק בפועל, ואם נימא שיש בזה עניין גזילה, האם נאמר שכיון שהחנות נקנית על ידי הוי הכל שייך לי, או נימא שכיון שענין הקנייה היה ידוע לנו שנעשה רק בגלל הנושים אין זה קניין באמת ונעשה הקניין רק למראית העין ולפי זה הוי ממון שלו ומקרי גניבה, ואם נימא כצד ב, נסתפקתי כיון שעיקר ההלוואה נעשתה בשביל האח השני ואני לקחתי קצת טובת הנאה, ובאמת היה בינינו בע"פ שהוא ישלם לבנק את ההלוואה נסתפקתי אם החיוב רמיא עלי או שחל על האח אי אמרינן שסוף סוף אני פעלתי בדיבור ומעשה לקבל ההלואה ורק נחשב שנתתי הכסף לאח השני בתנאי שיחזיר לבנק, או דנימא כיון שהממון נלקח בשבילו הוי חיובא רמיא עליה,
תודה רבה,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

מאחר ולא נשאלתי על כך, אינני מתייחס לעצם המעשה להבריח מנושים.

אני מניח שהבנק דרש התחייבות אישית שלך לפרוע את ההלוואה. למיטב ידיעתי, בדרך כלל הבנק לא מלווה על סמך התחייבות של חברה בע"מ בלבד. ולכן אינני רואה שיהיה איסור גזל להוציא הלוואה על שם העסק. בין כך מבחינת הבנק אתה אחראי להחזר ההלוואה ומה שהבנק יכול לגבות מהעסק, היה יכול להיות גם במקרה שהייתה מוציא הלוואה ללא קשר עם העסק. ניצול טובת ההנאה העקיפה של העסק איננו איסור גזל. גם גזל מהבנק אין בזה, אלא אם כן אחד מהתנאים של ההלוואה הוא שהכסף ישמש לצורכי העסק בלבד.

אבל, במידה ואחיך ירצה להוציא הלוואה לטובת העסק והבנק לא יהיה מוכן לתת בגלל ההלוואה שלך, תהיה מחויב להחזיר את ההלוואה לבנק או לאחיך.

מבחינת הבנק ומבחינת אחיך בעל העסק, אתה אחראי אישי להחזר ההלוואה ולא אחיך שקיבל את הכסף.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל