לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ספק אם דילג בשמונה עשרה / ספק היכן אוחז בשמונה עשרה

שאלה:

שלום לרב
1 אם אני בספק שטעיתי בתפילת שמונה עשרה מה אני אמור לעשות?
2 ואם אני אפילו לא זוכר איזה ברכה אני נמצא האם עלי לחזור לתחילת התפילה?

תשובה:

שלום וברכה

מי שמסופק אם התפלל שמונה עשרה כדין, חוזר ומתפלל ומכוין שאם אינו חייב בתפילה יהיה לנדבה.

בנוגע למי שבאמצע שמונה עשרה אינו זוכר היכן הוא נמצא: בענין זה אכן נחלקו הדעות מה לעשות, שהרי ממה נפשך אתה נכנס לספק ברכות לבטלה, אם תמשיך ממקום שאתה בטוח שלא התפללת, יתכן שפיספסת קודם לכן ברכה וממילא כל מה שאתה מברך מכאן ולהבא ולבטלה, ולאידך גיסא, אם תחזור למקום שודאי אמרצת, יתכן שתחזור על ברכה פעמיים, שאף זו ברכה לבטלה. ולמעשה:

בחיי אדם כלל כד סעי’ כא עוסק בשאלה זו, ומכריע שאם אלו אחת הברכות הראשונות חוזר לראש, ואם אחת מג’ האחרונות חוזר לרצה, שכן כל שלושת הראשונות הן כברכה אחת וכן האחרונות, ואם הספק אירע באמצעיות, עליו להתחיל בברכה שהוא יודע בבירור שעדיין לא אמרה וראה שם בנשמת אדם את ראיותיו. אולם, בבן איש חי משפטים אות י חולק, וסובר שעליו להתחיל מהברכה שבה הוא מסופק אם אמרה, וכ”כ הכף החיים סי’ קיט ס”ק כ בשם החסד לאברהם, וכ”כ אחרונים רבים וכן הורה החזון איש.

דעה מחודשת הביא בשו”ת מנחת יצחק ח”ה סי’ ב, שאת הברכות בהן הוא מסופק יאמר במחשבה בלבד, לחשוש לדעות שהרהור נחשב כדיבור, ולאחר מכן ימשיך כדעת החיי אדם.

האופן המובחר ביותר, להמתין לחזרת הש”ץ ולשמוע היטב את הברכות בהן הוא מסופק ולכוין לצאת ידי חובה בתפילת החזן, ולאחר מכן להמשיך מהמקום אותו ודאי לא אמר עדיין.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם אדם סמך על החיי אדם והגינת ורדים (שמובא בהערות הרב אלישיב על ברכות טז) האם צריך לחזור ולהתפלל נדבה? שיש לומר שכל מה שנאמר בסימן קז, א שחייב לחזור ולהתפלל נדבה זה רק כשמסופק אם התפלל בכלל אבל אם ודאי התפלל רק שאולי שכח ברכה אחת אולי זה לא חובה. (הביאור הלכה בסימן קז ביאר שהחובה נובעת מכך שנראה כמבזה את התפילה ואולי על ברכה אחת זה לא נראה כמבזה את התפילה). ואז אולי לא בהכרח טוב לחזור כי היום לא מכוונים?

  2. שלום לכ"ת,
    לכאורה יש לדון בדבר משום שלכאורה סברת החיי אדם היא שאין לחזור משום חשש ברכה לבטלה. והוא הוסיף שם שאי אפשר לחזור על הברכה כנדבה מכיון שהוא נמצא באמצע תפילת חובה כמבואר בדבריו שם. וכן דעת הגינת ורדים המובא בהערות הגרי"ש אלישיב על ברכות טז. אולם לאחר שסיים את התפילה לכאורה הוא צריך לחזור ולהתפלל נדבה כמבואר בריש סימן קז (מה לי כולי תפילה ומה לי חצי תפילה). אמנם החיי אדם בעצמו סבור שאין לנו להתפלל נדבה בימינו גם כדי לצאת מהספק ההלכתי משום שאיננו מכוונים היום, אבל הוא דעת יחיד בזה כמבואר בביאור הלכה ריש סימן קז ד"ה אם הוא מסופק. לכן שאלתי היא כזאת (נשאלתי שאלה זאת למעשה אתמול): מי שעשה כחיי אדם והגינת ורדים וחזר לברכה שודאי לא אמר: האם צריך לחזור ולהתפלל נדבה?
    יש אולי לומר שרק כאשר מסופק אם התפלל כלל נראה כמבזה את התפילה אם לא חזר והתפלל נדבה כמבואר בביאור הלכה סימן קז ד"ה חוזר ומתפלל. אבל אם התפלל ורק שאולי שכח ברכה אחת אולי אין צריך לחזור ולהתפלל נדבה.

  3. שאלה זו אכן נשאלה אתמול ואני חוזר ואומר מה שהשבתי: הרי אדם שנהג כמו החיי אדם, בהכרח נקט שהוא יוצא ידי חובה בתפילה זו, אחרת איך הוא ממשיך ואומר ברכות לבטלה, לכן נראה בעיני קצת תרתי דסתרי לומר אחר כך תפילת נדבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל