לתרומות לחץ כאן

חטאי אבותינו בתנ"ך ומפרשיו

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: אשה שאלת כזה דבר שאע"פ שמאמינה שיש ירידות הדורות מ"מ היא לפי עניות דעתה רואה דברים שכתובים שבנ"ך כל הבעיות ועבודה זרה ואומרת שנראה שאנחנו יותר חכמים מהם כיון שאנו לא עושים דברים כאלה ולא עולה על הדעת לעשות הרבה מהדברים שהיו כגון רחיצה וכו'. אמרו לה שהיצר הרע של היום לא כמו שהיה קודם, ושביטלו תאוה לעבודה זרה שהיה וכדמוה תירוצים שפשוטים.

מ"מ מפריע לה וביקשה יותר מקורות ואחריכות הדברים שהיא יודעת שלא יכול להיות כמו שנראה לה וזה מפריעה לה ורצה להבין יותר.

תודה ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה

בנוגע לחטאי הקדמונים צריך לדעת נקודה חשובה מאוד שהאריך בה רבי נתן צבי פינקל – הסבא מסלבודקא בכתביו, ועוד מפרשים, שהרי הגמרא כבר אומרת שכל האומר דוד חטא אינו אלא טועה, אעפ”כ מצינו בכמה מקומות בחז”ל שדוד נתבע על מעשיו ושב עליהם בתשובה שלימה, ולכאורה הדברים סותרים זה לזה? ביאר על כך הסבא מסלבודקא בספרו אור צפון, שכל אדם נתבע על פי דרגתו, גם כשהתנ”ך מכנה חטא מסויים בצורה חריפה, כוונת הדברים שלאותו אדם גדול נחשב הדבר כאותו חטא חמור, אולם, לגבי אדם אחר פשוט יותר, אפשר שאין כאן חטא כלל. על פי זה ביאר מה שנאמר על בני עלי “וישכבון את הנשים” דבר שנשמע חמור עד למאוד, ופירשו חז”ל שבני עלי לא היו מקדימים את הנשים הבאות להקריב קרבנות, וגרמו בכך לאנשים הבאים להרהורי עבירה והסתכלויות אסורות. דבר כזה לגבי בני עלי נחשב כגילוי עריות ממש לרום מעלם, וכך הוא גם לגבי דוד. אודות הביאור למעשיו של דוד המלך ראה מה שכתבנו כאן

נמצא איפוא שיש לדעת כיצד לקרוא את ספרי הנביאים ולא ניתן להבין אותם כפשוטם!

בנחמת ציון וירושלים ננוחם.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לגבי חטא בני עלי – יש לי חידוש שלא ראיתי בשום מקום, אך לענ"ד זה הפשט בכתובים (ואם מישהו יאיר את עיניי ויראה לי מקור שהביא את החידוש הזה – אשמח מאד)

    חטא בני עלי מוזכר בשמואל א' פרק ב, פסוקים יב-יז:
    "וּבְנֵי עֵלִי בְּנֵי בְלִיָּעַל לֹא יָדְעוּ אֶת ה'. וּמִשְׁפַּט הַכֹּהֲנִים אֶת הָעָם כָּל אִישׁ זֹבֵחַ זֶבַח וּבָא נַעַר הַכֹּהֵן כְּבַשֵּׁל הַבָּשָׂר וְהַמַּזְלֵג שְׁלֹשׁ הַשִּׁנַּיִם בְּיָדוֹ. וְהִכָּה בַכִּיּוֹר אוֹ בַדּוּד אוֹ בַקַּלַּחַת אוֹ בַפָּרוּר כֹּל אֲשֶׁר יַעֲלֶה הַמַּזְלֵג יִקַּח הַכֹּהֵן בּוֹ כָּכָה יַעֲשׂוּ לְכָל יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים שָׁם בְּשִׁלֹה. גַּם בְּטֶרֶם יַקְטִרוּן אֶת הַחֵלֶב וּבָא נַעַר הַכֹּהֵן וְאָמַר לָאִישׁ הַזֹּבֵחַ תְּנָה בָשָׂר לִצְלוֹת לַכֹּהֵן וְלֹא יִקַּח מִמְּךָ בָּשָׂר מְבֻשָּׁל כִּי אִם חָי. וַיֹּאמֶר אֵלָיו הָאִישׁ קַטֵּר יַקְטִירוּן כַּיּוֹם הַחֵלֶב וְקַח לְךָ כַּאֲשֶׁר תְּאַוֶּה נַפְשֶׁךָ וְאָמַר לֹא כִּי עַתָּה תִתֵּן וְאִם לֹא לָקַחְתִּי בְחָזְקָה. וַתְּהִי חַטַּאת הַנְּעָרִים גְּדוֹלָה מְאֹד אֶת פְּנֵי ה' כִּי נִאֲצוּ הָאֲנָשִׁים אֵת מִנְחַת ה' ".

    לא מוזכר כאן כלל עוון השכיבה עם הנשים. דבר זה מוזכר רק לאחר מכן, בפסוק כב:
    "וְעֵלִי זָקֵן מְאֹד וְשָׁמַע אֵת כָּל אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן בָּנָיו לְכָל יִשְׂרָאֵל וְאֵת אֲשֶׁר יִשְׁכְּבוּן אֶת הַנָּשִׁים הַצֹּבְאוֹת פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד".
    כלומר, עלי שמע את כל מה שעשו בניו לכל ישראל – וזה החטא המפורט למעלה בלקיחת הבשר בכח והזלזול באנשים שבאים להקריב – ובזה הם כן חטאו כפי שכתוב "ותהי חטאת הנערים גדולה מאד", אולם עלי שומע עוד דבר – שעליו לא כתוב בכלל שבאמת עשו אותו – אלא היה בגדר שמועה בלבד – וזה עניין השכיבה עם הנשים.
    ואם זה באמת קרה, היה צריך להיות כתוב את זה למעלה, ולא כאן, שהרי כאן כתוב שעלי שמע את כל מה שעשו בניו, ואם עשו את זה – למה צריך לפרט עוד בהמשך, הרי הוא שמע את כל מה שעשו, אלא שהוא שמע גם משהו שלא עשו.

  2. ברצוני להפנות את תשומת לבם של הרבנים החשובים לנקודה הבאה:
    הגישה, לפיה אתם משיבים כאן (שהכל בדקי דקות, וכולם מלאכים וכו' וכו') היא גישה מקובלת, וכנראה שיש בה תועלת גדולה עבור 90% מהשואלים, והיינו עבור אלו שלא ניחנו בחוש ביקורת.
    אחרים, מוקדם או מאוחר מגיעים לרש"י בספר שמואל, שכותב: 'אשר ישכבן – כמשמעו'. ומגיעים לתוספות במסכת כתובות שכותב שבת שבע היתה לפחות ספק אשת איש בשעת המעשה, וכותבים שקשה להם 'קצת' איך דוד עשה דבר כזה. ועוד כהנה וכהנה רבות מספור, והתייחסתי רק לדוגמאות שאתם הבאתם.
    ואז לאט לאט ובכאב הם מבינים: עבדו עלינו! (ולעתים לוקח הרבה זמן להבין שהכחול ושרק הושם בכוונה טהורה, ולוקח זמן להבין שיש תשובות טובות אמתיות, ואם המשגיח בישיבה שיקר וזייף זה עוד לא אומר שהכל שקר).
    אני לא מנסה לטעון שזו גישה פסולה. יש בה, כאמור, תועלת. אבל צריך להיות מודע להשלכות.
    לא להתפלא אחר כך: למה אין אמונת חכמים אמתית ותמימה?!
    לא להתפלא איך יכולים להימצא אנשים שחושבים שגם 'אשר ישכבון' של ברלנד – אסור להסתכל על זה בעיניים מגושמות שלנו.

  3. האם תמיד כבודו קורא רק חצי משפט? הרי רש"י עצמו שם מביא את הגמרא בשבת נה ב שמפרשת שלא כמשמעו, וכן אמרו חכמים, לא אני, שכל האומר דוד חטא אינו אלא טועה! וגם המאמר שציינתי לא אני חידשתי מדעתי, אלא הוא אחד היסודות של תורת סלבודקא מיסודו של הגרנ"צ פינקל עוד לפני מאה שנה ויותר!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל