לתרומות לחץ כאן

דילוגים בתפילה בבית ספר יהודי בארצות הברית

שאלה:

שלום כבוד הרב.

יש לי כמה שאלות בנושא תפילה בבית ספר יהודי בארצות הברית:

1) לאור מציאות שבה אין אפשרות לתלמידים להתפלל בבוקר תפילת שחרית. מה הרב ממליץ לעשות…
האם להתפלל תפילה מלאה אחרי ד' שעות (או יותר) או תפילה חטופה (20 דק) לפני?

2) אם תפילה קצרה, על מה לדלג ובמה בשום פנים אין לדלג?

3) מהם קטעי התפילה בהם יש אפשרות להתפלל בשפה אנגלית?

אשמח לקבל מקורות על מנת שאוכל לפתוח סוגיה זו בפני מקבלי ההחלטות בבית הספר. תודה!

תשובה:

שלום רב

לא הבנתי מדוע אין אפשרות להתפלל במועד, שהרי מדובר בבית ספר יהודי? יש לעשות הכל כדי לפתוח את היום בתפילה, כנהוג בעם ישראל מדורי דורות, ואני בטוח שאם תדרשו זאת, תקבלו! ויש לעמוד על העקרונות ולקבל מה שצריך.

לגבי עצם שאלתך במידה ונניח שזה לא אפשרי (?) יש כאן באמת דילמה חינוכית מאוד לא פשוטה, מחד גיסא, ודאי אין כל אפשרות לדחות את התפילה לאחר זמנה, שהרי בכך מפסידים זמן תפילה, והבסיס הוא ודאי לקיים את המצוה כהלכתה, ומאידך, אנחנו מחנכים את הילדים להתפלל למחצה לשליש ולרביע… ומי יודע מה יעשו כשיגדלו… לכן ילדים מעל גיל בר מצוה, אין אפשרות להתפלל תפילה כסדרה לאחר זמן תפילה, ויש להם להתפלל בדילוגים בזמנה [ברכות השחר, פרשת התמיד, ברוך שאמר אשרי ישתבח, ומיוצר אור עד לאחר שמונה עשרה ללא שום דילוג, ויש להשתדל שיאמרו גם את הנאמר לאחר התפילה, אשרי ובא לציון עלינו שיר של יום ופיטום הקטורת, על קדושה דסדרא נאמר לא קאי עלמא וכו', חשיבתה רבה]. ילדים מתחת לגיל מצוות יכול להיות שעדיף לחנך אותם לתפילה מסודרת ושלמה.

על ענין זה אין טעם לכתוב מקורות, ראהשו"ע סי' נב, ופט, ומעבר לכך מה יש להוסיף.

על תפילה באנגלית, למעשה אף שיש חלקים בתפילה שמותר מעיקר הדין לתרגם לאנגלית, זה לא מעשי כיון שלא יודעים לתרגם כהלכה, וכפי שכתב במשנה ברורה בסי' סב סעי' ג:

בכל לשון – ודוקא שמבין באותו הלשון. וה"ה בתפלה ובה"מ ובקידוש וברכת המצות והפירות והלל [אחרונים ועיין בבה"ל] וכ"ז מצד הדין אבל למצוה מן המובחר הוא דוקא בלשה"ק כן כתב הב"ח בסימן קצ"ג ועיין בספרי האחרונים דבימינו אף מצד הדין יש ליזהר שלא לקרותה בלשון אחר כ"א בלשון הקודש כי יש כמה וכמה תיבות שאין אנו יודעים איך להעתיקם היטב כגון תיבת ושננתם יש בו כמה ביאורים אחד לשון לימוד ואחד לשון חידוד כמו שאמרו חז"ל שיהו ד"ת מחודדין בפיך שאם ישאלך אדם דבר אל תגמגם ותאמר לו. וכן כמה וכמה תיבות שבק"ש שאין אנו יודעין היטב ביאורו על לשון אחר כגון תיבת את ותיבת לטוטפות וכדומה אבל כשאנו קוראין שמע בלשה"ק וכן בתפלה וברכת המזון וקידוש ושארי ברכות אפילו אם אינו מבין הלשון יצא דזה אינו מצוי שבן ישראל לא ידע ביאור הפסוק ראשון שבק"ש שהכונה בו לעיכובא וכמו שכתוב בסימן ס"ג ס"ד.

ושוב, עשו הכל שתהיה תפילה כהלכתה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל