לתרומות לחץ כאן

ריבית על הלנת שכר

שאלה

 

יש הרבה פרטים במקרה שאני יפרוש לפניכם, אך אנסה לתמצת כמה שאפשר.

אני הייתי מנהל בחברות שעוסקות במסחר בינלאומי, ניהלתי צוותי עובדים, וכן גם שימשתי איש מכירות לקנות ולמכור מלאי עבור החברות. יש לי כ10 שנות ניסיון בתחום, ואף פתחתי חברה קטנה משלי, לאחר שעזבתי את מקום העבודה האחרון.

לפני תקופה, פנה אלי אחד מנכבדי הקהילה, וביקש שאני ייכנס לעבוד מטעמו בחברה בה השקיע הרבה כסף. בתחילה לא רציתי, אך אחרי כמה חודשים של שכנועים והפעלת לחץ, השתכנעתי והבעתי הסכמה.

מתוך השיחות שערכנו, הוא הסביר לי שהחברה הינה חברה שפיתחה מוצרי אלקטרוניקה ייחודיים, והרעיונות הם מוגנים ע"י פטנט רשום בינלאומי, לאחר השקת המוצרים, החברה תהיה שווה הרבה כסף.  תוך כך, עקב נסיון שלי במסחר בינלאומי, הוא נתן לי אפשרות לשווק את המוצרים למדינות שאני איתם בקשר.

כ"כ הסביר, שהחברה שייכת לאחד (נקרא לו ראובן לצורך העניין), והוא עצמו (נקרא לו שמעון לצורך העניין) השקיע סכום גדול בחברה(הבנתי שהסכום עם ששה אפסים), ובכך הוא רשום בחברה כשותף/בעלים של 25% מהחברה, ויש לו אופציה לרכוש עוד 25% ברגע  שיתחילו למכור מוצרים.

שמעון התרעם על כך, שהוא לא מקבל תמונת מצב מה קורה בתוך החברה משותפו ראובן, והוא לא מעודכן מספיק אודות פעילות החברה, רווחיותה וכדומה. ולשם כך הוא חייב איש מטעמו בתוך החברה שידאג לעדכן ולוודא שהדברים נעשים כראוי.

כבקשת שמעון,  נפגשתי עם ראובן, ובפגישה, הוא נתן לי סקירה כללית על החברה, את התחזיות וכו', וכמובן נכונותו שאני ישמש בתפקיד מפתח בחברה.

לכולם היה ברור שהמטרה של שמעון הייתה שאני יהיה מעורב באופן פעיל בכל תהליכי המסחר, שיהיה שקיפות מלאה בינו לבין השותף, כך שאני יראה כל המסמכים, חשבונות וכו', כך הוא יגן על האינטרסים שלו, ויהיה רגוע שלא עובדים עליו או גונבים אותו.

 

בתחילה, שמעון רצה שאני ישמש מנהל חשבון, ולעבוד משרה חלקית, אך הסברתי לו שכדי שאני יקדיש לדבר את מלוא תשומת ליבי, אין אני יכול לקבל על עצמי משרה על בסיס שעות או משרה חלקית, אלא מוכרחים להתייחס לזה כמשרה מלאה,  וכן לקבל עבור כך תמורה הולמת, ללא קשר לשעות עבודה או היקף הפעילות של החברה.

לאחר המון שיחות, ודחיות, סגרנו ביחד בעל פה את הגדרת התפקיד כולל תנאי ההעסקה. כל מה שסוכם בעל פה נכתב במסמך, שקראנו " מסמך הבנות".

בתחילה, טיוטת המסמך נשלח אלי במייל ע"י ראובן ובשנית ע"י שמעון כחוזה. אני ערכתי את המסמך, עשיתי את השינויים הנדרשים, הוספו סעיפים ונמחקו סעיפים.

המסמך הסופי שלחתי באימייל לראובן ולשמעון.  חשוב לציין שאף אחד לא חתם על המסמך לא אני ולא הם. לא בגלל שמישהו סירב, אלא בגלל שהיה אימון הדדי, ולא חשבנו שיש צורך.

לאחר שליחת המסמך, עברתי עם שמעון שוב על כל הסעיפים שנכתבו במסמך הבנות (בשיחת טלפון שארכה שעה ארוכה, ושוחחנו על כל פרט ופרט במסמך)  וסוכם שעל דעת זה אתחיל מיד לעבוד בחברה (למרות שבפועל כבר טרחתי ועמלתי עבור החברה חודשים רבים, אך זה היה ללא תמורה).

(אגב כך אציין, שחודש לפני כן, שמעון התקשר אלי, ואמר לי שלא נעים לו ממני, על כך שסחבו אותי כל כך הרבה זמן, ולא סגרו איתי כלום באופן רשמי.  ואז הדגיש "מעכשיו אתה עובד אצלי ללא קשר לראובן, אני משלם לך משכורת". אחרי חודש, הוא חזר בו ואמר שהיות ולא נסגר חוזה, הוא לא יכול לתת לי תמורה. היות ומדובר ביהודי מכובד, והיות והצפי להרוויח מהעסק הזה היה עצום, לא התווכחתי וחשבתי שהדברים יסתדרו עם הזמן).

כמה ימים לאחר מכן, קבענו פגישה עם ראובן, ובפגישה, הוא הביע את נכונותו ונתן את הסכמתו שאתחיל לעבוד בחברה, כמובן היה לחיצת יד, ואמירת 'ברוך הבא'.

כמה נקודות חשובות:

מה שסוכם בעל פה זה שגם ראובן וגם שמעון יהיו המעסיקים שלי, כל אחד לחוד ושניהם יחד.

במסמך הבנות, כתוב במפורש:

" הצדדים:  ראובן (פרטים אישיים) ושמעון (פרטים אישיים), להלן "המעסיקים". "

 

גם כתוב " הואיל וראובן ושמעון, כל אחד לחוד ושניהם יחד הכירו (לי) את החברה פלוני… "

כמו כן במסמך כתוב שהתגמול יכלול כל התנאים הסוציאליים, ביטוחים וקרנות הנהוגות במדינת ישראל, וכן כל העיסוק יהיה בהתאם לנהוג במדינה, כפי החוק האזרחי הישראלי, וכפי ההלכה (שו"ע). כ"כ אני יקבל משכורת מחברה ישראלית רשומה, בצורה חוקית, עם תלוש משכורת.

ראובן אמר שיש לו חברה בישראל הנושא את אותו שם של החברה בחו"ל, ואני יקבל תשלום מהחברה הישראלית.

אציין, שסוכם שאני יעבוד מהבית, היות ואין לחברה משרד בארץ. חלק מהמשימות שהוטלו בתחילת העבודה, היה לאתר משרד, בו נוכל לעבוד יחד ראובן, שמעון ואנוכי.

לאחר חודש וחצי עבודה, לא קיבלתי תמורה, אז שלחתי אימייל והודעה כתובה, לראובן ולשמעון ודרשתי תשלום. ראובן ענה, והתנצל, והודיע שהעניין יסודר בהקדם, והסביר שהוא עסוק בחו"ל ולא הספיק לטפל בזה.

בקיצור לאחר שלושה חודשים של תירוצים והסברים, לא קיבלתי משכורת ובמקביל התחלתי להבין שהעסק לא כל כך פורח כמו שהציגו בהתחלה. בעיקר בגלל שראובן לא שיתף פעולה עם שמעון ואיתי, זה היה נראה שיש מרמה בהתנהגותו, אך לא הצלחנו להבין למה בדיוק הוא משהה את קידום העניינים. תמיד הוא תירץ שהוא נמצא בחו"ל ועובד על עסקים גדולים הלא קשורים לענייננו, וברגע שיסיים, הוא יקדם את ענייני החברה.

לאחר שלושה חודשים, פניתי לשמעון, ודרשתי ממנו שהוא ישלם לי מה שמגיע לי. בתחילה אמר שישלם חלק, אבל מהר מאד הוא חזר בו ואמר שהוא לא נושא באחריות למשכורת שלי. אלא רק ראובן.

הוא טען שהוא סידר לי עבודה אצל ראובן, אבל לא התכוון בזה להיות אחראי לשלם לי.

ראובן, מאידך לא התכחש לחוב, רק דחה את זה פעם אחר פעם.  אחרי שהפעלתי לחצים הוא שילם לי קצת כסף, והבטיח שהוא ישלים הכל. ראובן מצידו אומר בפירוש, שהוא הסכים שאני יעבוד בחברה, אבל ברור שמטרת ההעסקה שלי הייתה יוזמתו של שמעון, ולטובת שמעון, כדי שיהיה לו איש משלו בתוך החברה.

 

עובדתית, היחסים שהיו ביני לבין שמעון במשך החודשים אופיינו יחסי מעסיק-עובד, הוא נתן לי הוראות, התקשר אלי בכל שעות היממה, שלח אותי לפגישות וכו' .

באחד המיילים שלי אליו, אפשר לראות שאני כותב לו " אתה בעל הבית, אתה מחליט".

הוא אבל מתכחש לזה, ואומר שהוא סך הכל היה מנהל עבודה מעלי, ולא התכוון אף פעם לשלם לי משכורת.

השאלה שלי אליכם רבנים חשובים,

א.  האם המסמך מוכיח שהגרסה שלי, היא הגרסה הנכונה?

אני גורס, שבמסמך כתוב ששמעון הוא אחד המעסיקים. וכך סוכם ביננו בעל פה.

(אם הוא לא התכוון ככה, למה הוא לא אמר בזמן שעברנו יחד על המסמך שהוא לא המעסיק. סימן שבאותו נקודת זמן, הוא כן רצה להיות המעסיק, והסכים לכך עם כל האחריות הכרוכה בזה.)

הוא מאידך, לא מסביר את כוונת הנכתב אלא אומר שהמסמך אינו מחייב היות והוא אינו חתום עליו.

ב.  אם לדעתכם המסמך מוכיח שהגרסה שלי היא הגרסה הנכונה, וזה מחייב את שמעון, האם זה מחייב אותו ב100% של הכסף, או זה מתחלק בינו לבין ראובן. (סוכם שכל אחד לחוד ושניהם יחד מעסיקים אותי).

ג. אם אני יכול לתבוע בבד"ץ את כל הפיצויים והקנסות הקבועות בחוק בגין הלנת שכר וכו.

 

יישר כחכם.

 

 

תשובה

היות והוא דין ודברים בין שני צדדים והדבר מורכב מאוד ברור שיש לצד השני טענות על כן חובה לשמוע שני הצדדים, ואי אפשר לענות במייל.

מסמך ששלחת במייל אינו מחייב בתורת חוזה. כל זמן שלא נחתם אין הוכחה שהסכימו עליו שני הצדדים אולם אם הצדדים אשרו אותו במייל לאחר שנסגר הסכם סופי מקובל לראות זאת כהסכם מחייב.

קנסות של הלנת שכר וכדו' יש בזה בעיה של איסור רבית ולפעמים גם של אסמכתא ופעמים רבות לא ניתן לגבות אותם

 

 הרבנים המשיבים: אברהם בוטרמן גבריאל לומברד אשר דזימיטרובסקי

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל