לתרומות לחץ כאן

מקח טעות במכירת עופות טריים

שאלה:

שלום וברכה,
אם מכרתי עופות ללקוח ולמחרת התקשר אלי ואמר שהעופות היו מקולקלים וזה אכן באשמתי, אומנם הלקוח אמר לי בעל פה בלי עדים שהפעם הוא לא מבקש את הכסף שלו בחזרה רק שלהבא לא יחזור מקרה שכזה.
שאלתי, אם נניח ועוד כמה זמן הלקוח יבוא אלי וידרוש את כספו בחזרה האם על פי דין אהיה חייב להחזיר לו אחרי שהוא אמר לי משאמר לי?
2) האם יש זמן מסוים שאחרי זה הוא לא יכול לדרוש את כספו?
3) נניח ויכול לדרוש את כספו בחזרה אחרי משאמר לי האם אני יכול לטעון היות ולא החזרת לי את העופות בזמנו אני לא חייב להחזיר כספך.
אם בכל זאת אני חייב האם אני יכול להוריד מהסכום הסך שהוא שילם לי סכום שהייתי יכול לקבל אם הייתי מוכר את העופות לגוי במחיר מוזל אם הוא היה מחזיר לי אותם בזמנו?
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

במקרה שהעופות היו מקולקלים לא היה לך מה לעשות אתם בכל מקרה. כלומר, הם לא שווים כלום והאפשרות למכור אותם לגוי בזול ברמאות לא מעלה את המחיר שלהם לכדי שיווי (כמו שכתב הנתיבות סי' רז ס"ח, ובמקרה הזה כולם מודים). ודאי שזה אכן מקח טעות גמור. ומלבד זאת זה אסור למכור אותם כך.

בעניין המחילה יש לדון שהנוסח שנאמר לך דומה לנוסח: "לא אתבעך" שיש סוברים שאינו לשון מחילה (ראה מהרש"ם בתשובה ח"ב נד, ובמשפט שלום סי' רט, וראה עוד בדברי גאונים כלל נז סעי' י'). בכל אופן  כשיש ספק במחילה צריך לשלם את החוב

אמנם אם הלוקח מודה שבלבו הוא מחל, ולאחר זמן הוא רוצה לחזור בו מהמחילה במקרה כזה כולם יודו שהועילה מחילתו ואי אפשר לו לחזור בו.

אם יש כאן אומד שהתכוון למחול, זה דומה למה שכתב הנתיבות ס'יב לגבי אכול עמי שמועיל המחילה.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אנו מודה לכבוד הרבנים.
    רציתי לציין מה שנאמר למכור לגוי לא ברמאות אלא הגוי היה מוכן לקנות במחיר מוזל במצב שהעופות היו (הגוי כמובן ראה עופות אחרים שנמכר לו מאותה השחיטה) , כך שאם הלקוח היה מחזיר בזמן הגוי היה קונה אותם. אמנם עכשיו הלקוח טוען שלא היה לא זמן להחזיר אבל בזמנו שביקשו ממנו להחזיר הוא לא אמר שאין לו זמן ובגלל זה לא מחזיר.
    צריך לציין דבר מאוד חשוב לפי דעתי. הלקוח יש לו קייטרינג והשוחט שהיה גם אחרי להביא עופות עד למוכר עובד כמשגיח אצל הלוקח בקייטרינג. כמעט שבוע שהמקרה קרה ועכשיו שלוקח שמע שעומדים לתבוע את השוחט (המשגיח) לשאת בנזק אז הלוקח יצא להגן עליו בזה שחזר ותובע מהמוכר עופות את כספו. המניע שלו להגן על השוחט נובע מזה שיש מחסור במשגיחים ומפחד להבד אותו.
    אז השאלה חוזרת – האם יכול המוכר להוריד את הסכום שהיה יכול לקבל מהגוי אם הלוקח היה מחזיר את העופות בזמן.

    תודה רבה וישר כוח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל